تاریخ انتشار: شنبه 29 مهر 1402
یک روش تشخیصی جدید برای سرطان دهانه رحم
یادداشت

  یک روش تشخیصی جدید برای سرطان دهانه رحم

آزمایش جدید نوید تشخیص سرطان‌های گردن رحم را می‌دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اصلاع رسانی بنیان، در یافته‌هایی با پیامدهای بالقوه مهم برای غربالگری سرطان دهانه رحم، دانشمندان مرکز سرطان مونته فیور انیشتین (MECC) آزمایشی را برای تشخیص نوعی سرطان دهانه رحم خاص، ساخته‌اند. این یافته‌ها در نشریه در JNCIمنتشر شده است.

cervical cancer

سرطان دهانه رحم (cervical cancer) یا سرطان گردن رحم گونه‌ای سرطان است که از گردن رحم آغاز می‌گردد. این بیماری به دلیل رشد غیرطبیعی سلول ایجاد می‌شود و این سلول‌ها می‌توانند در دیگر اعضای بدن گسترش یابند یا به آن‌ها حمله کنند. انواع مختلفی از سرطان دهانه رحم وجود دارد که بر انواع سلول‌های دهانه رحم تأثیر می‌گذارد. شایع‌ترین انواع آن سرطان سلول سنگفرشی دهانه رحم، آدنوکارسینوما و کارسینوم آدنوسکواموس است. آدنوکارسینوما به دو نوع آدنوکارسینوم درجا (AIS)  و آدنوکارسینوم آندوسرویکال(ADC) تقسیم می‌شود. AIS یک بیماری غیر تهاجمی است که به این معنی است که سلول‌های غیرطبیعی فقط در لایه نازکی از بافت به نام اپیتلیوم در سطح دهانه رحم یافت می‌شوند. در مقابل، در آدنوکارسینوم درون سرویکس، سلول‌های تومور فراتر از آن گسترش یافته اند. در صورت عدم درمان، AIS می‌تواند به آدنوکارسینوم درون سرویکس تبدیل شود. هاوارد استریکلر، دکتر، M.P.H، یکی از نویسندگان ارشد و متناظر مقاله JNCI و یکی از اعضایMECC  گفت: " آزمایش جدید ما برای تشخیص آدنوکارسینوم دهانه رحم (ADC)که اکنون 25 درصد از موارد سرطان دهانه رحم را تشکیل می‌دهد، و همچنین ضایعات پیش ساز آن، آدنوکارسینوم درجا (AIS)که اغلب به ADC تبدیل می‌شوند، حساس به نظر می‌رسد . دکتر استریکلر می‌افزاید: " از آنجایی که ADCها اغلب با روش‌های غربالگری کنونی نادیده گرفته می‌شوند، میزان مرگ و میر بالاتری نسبت به سرطان سلول سنگفرشی دهانه رحم که شایع تر است دارند. هدف ما این است که بیماری را زودتر تشخیص دهیم، قبل از اینکه به سرطان تبدیل شود." دکتر استریکلر همچنین استاد و رئیس بخش اپیدمیولوژی و کرسی بلاک هارولد و موریل در اپیدمیولوژی و سلامت جمعیت در کالج پزشکی آلبرت اینشتین است.

 

یک رویکرد جدید برای آزمایش

آزمایش پاپ اسمیر یا آزمایش اسمیر جزء آزمایش‌های غربالگری است که برای تشخیص سرطان یا عواملی که منجر به سرطان گردن رحم خواهند شد، با نمونه‌برداری و آزمایش سلول‌شناسی گردن رحم دستگاه تولید مثلی زنان انجام می‌گیرد. استفاده گسترده از تست پاپ اسمیر، که در آن یک پاتولوژیست نمونه‌های بافتی را برای سلول‌های غیرطبیعی بررسی می‌کند، در شش دهه گذشته به طور قابل توجهی بروز سرطان سلول سنگفرشی دهانه رحم را کاهش داده است. با این حال، میزان بروز ADC کاهش نیافته است، احتمالاً به این دلیل که تست پاپ در تشخیص آن کمتر موثر است. در سال‌های اخیر، آزمایش برای ویروس‌های پاپیلومای انسانی (HPV) که تقریباً همه موارد سرطان دهانه رحم را ایجاد می‌کنند، به عنوان یک ابزار غربالگری استاندارد برای سرطان دهانه رحم به تست پاپ ملحق شده است. اگرچه بیش از 100 نوع HPV وجود دارد، سه نوع HPV 16، 18 و 45 بیش از 70 درصد از کل موارد سرطان دهانه رحم و بیش از 90 درصد موارد ADC را تشکیل می‌دهند. آزمایش‌های HPV کنونی هر سه نوع را پوشش می‌دهند و می‌توانند به زنان مبتلا هشدار دهند که با خطر بالایی برای ابتلا به سرطان دهانه رحم روبرو هستند. در حالی که واکسن‌های پیشگیری از سرطان دهانه رحم، از جمله گارداسیل-9 که در برابر 9 نوع HPV محافظت می‌کند، ایمن و مؤثر هستند، چندین نسل از زنان برای دریافت واکسن سن بالاتری دارند. بنابراین غربالگری و درمان برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم برای دهه‌های آینده حیاتی خواهد بود.

متیلاسیون

 آزمایش HPV توسعه یافته توسط MECC،HPV16، 18 و 45 را به روشی جدید ارزیابی کرد، به طور خاص با بررسی سطوح متیلاسیون. پروفسور رابرت دی بورک، پزشک اطفال، میکروبیولوژیست و ایمونولوژیست، اپیدمیولوژی و سلامت جمعیت، و مامایی و زنان و سلامت زنان و عضو MECC که این مطالعه را رهبری کردند، گفت:"  ظهور آزمایش‌های ژنتیکی نسل بعدی فرصت‌هایی را برای ما باز کرده است تا بتوانیم گونه‌ها و الگوهای انکوژنیک HPV را در ژنوم‌هایی که با توسعه AIS و ADC مطابقت دارند، شناسایی کنیم.  متیلاسیون، افزودن گروه‌های متیل (CH3) به ناحیه‌ای از DNA ،یک اتفاق معمول در DNA هم ویروسی و هم انسانی است، و نقش مهمی‌در تغییر بیان ژن ایفا می‌کند." مطالعه JNCI، یک پروژه مشترک با NCI، بخشی از مؤسسه ملی بهداشت، سطوح متیلاسیون بررسی شده را در نمونه‌های بافت دهانه رحم از 1400 زن که قبل از سال 2014 تحت غربالگری سرطان دهانه رحم در کیزر پرمننته شمالی کالیفرنیا قرار گرفته بودند و وضعیت سرطان دهانه رحم آن‌ها مشخص بود، بررسی کرد. در ارزیابی HPVs در نمونه‌های سیتولوژیکی، محققان درصد متیلاسیون را برای هر یک از 35 مکان مختلف ژنوم ویروسی محاسبه کردند و هر نمونه یک امتیاز متیلاسیون نهایی برابر با میانگین درصد متیلاسیون در تمام 35 محل دریافت کرد. آن دسته از زنانی که دارای امتیاز متیلاسیون در 25 درصدیا بالاتر بودند، شانس بسیار بالایی برای ابتلا به ADC یا AIS داشتند. دکتر بورک گفت: " یافته‌های ما، اگر توسط آزمایش‌های بالینی تایید شود، نشان می‌دهد که زنان با امتیاز متیلاسیون بالا ممکن است از کولپوسکوپی و ارزیابی تخصصی بافت، فراتر از یک آزمایش پاپ، که می‌تواند منجر به تشخیص و درمان زودهنگام ADC یا حذف ضایعات AIS قبل از تبدیل آن‌ها به ADC شود، بهره مند شوند."

بهبود عدالت در غربالگری سرطان دهانه رحم

دکتر استریکلر، که مدت‌هاست HPV را در زنان مبتلا به HIV مطالعه کرده است، گفت: "با توجه به اینکه آزمایش ما از تجهیزاتی استفاده می‌کند که می‌تواند ساده شود، این پتانسیل را دارد که آزمایش را در کشورهای با منابع کمتر گسترش دهد." عفونت سرطان دهانه رحم چهارمین نوع شایع سرطان در زنان است و بار آن در کشورهای با درآمد پایین و متوسط، از جمله کشورهای جنوب صحرای آفریقا، که در آن عفونت‌های همزمان HIV-HPV شایع است، به طور قابل توجهی بیشتر است. در داخل ایالات متحده نیز اختلافات قابل توجهی وجود دارد. در شهر نیویورک، نرخ سرطان دهانه رحم در برانکس، که محل زندگی فقیرترین منطقه شهری در کشور است، 50 درصد بیشتر از منهتن است. غربالگری مکرر و مؤثرتر می‌تواند به رفع این نابرابری سلامت کمک کند. دکتر استریکلر گفت: " در حالت ایده آل، آزمایش جدید متیلاسیون HPV فقط باید هر سه تا پنج سال یک بار انجام شود. ما امیدواریم که این آزمایش بتواند ارزش غربالگری سرطان دهانه رحم را در ایالات متحده نیز افزایش دهد."

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه