تاریخ انتشار: جمعه 07 مهر 1396
بازسازی بافتی با مولکول های هدف قرار دهنده ژن

  بازسازی بافتی با مولکول های هدف قرار دهنده ژن

یک مولکول سنتتیک که DNA را هدف قرار می دهد می تواند راه را برای بازسازی بافتی هموار کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، استفاده از یک مولکول سنتتیک می تواند به تبدیل سلول های بنیادی به سلول های عضلانی قلبی کمک کند. این روش می تواند بر چالش های موجود در رویکردهای فعلی غلبه کند.

سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی(hiPSCs) از سلول های بالغ و سوماتیک و طی روند بازسازی بدست می آیند. این فرایند تحت کنترل یکسری از ژن ها و سیگنال ها قرار دارد. مولکول هایی که این سیگنال ها را خاموش یا روشن می کنند و در تکوین اندام ها نقش دارند می توانند برای کنترل سرنوشت سلول های iPSCs نیز استفاده شوند. اما مولکول هایی که بتوانند به طور مستقیم ژن های سیگنالینگ مورد نظر را خاموش کنند تا کنون شناسایی نشده اند.

در مطالعه ای جدید یونیچی تانیگوچی در دانشگاه کیوتو ژاپن مولکول سنتتیکی را ساخته است که می تواند یک توالی خاص DNA که در تمایز hiPSCs به مزودرم نقش دارد را شناسایی کند و به آن متصل شود. زمانی که این مولکول سنتتیک موسوم به PIP-S2 به توالی  DNA هدف متصل می شود، پروتئین SOX2 را مهار می کند و مانع از اتصال آن به همان جایگاه می شود. پروتئین SOX2 بیان بسیار بالایی در iPSCها دارد و آن ها را در یک مرحله پرتوانی نگه می دارد. در این مطالعه اتصال PIP-S2 به DNA، منجر به تبدیل شدن hiPSCها به مزودرم می شود. زمانی که محققین یک مولکول مهار کننده سیگنالینگ دیگر را به کشت سلول های hiPS اضافه کردند مشاهده کردند که سلول ها به سلول های عضلانی قلبی تبدیل شدند. طی این دوره تمایزی که 12 روز طول می کشد، سلول های عضلانی قلبی با توانایی انقباض تشکیل شد. این استراتژی می تواند برای طراحی مولکول های سنتتیکی که توالی های متنوع DNA را هدف قرار می دهند و منجر به تبدیل شدن hiPSCها به سلول های مختلف می شوند استفاده شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه