تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 11 مهر 1396
پروتئینی در مغز استخوان ممکن است هدفی برای بهبود پیوند سلول های بنیادی باشد

  پروتئینی در مغز استخوان ممکن است هدفی برای بهبود پیوند سلول های بنیادی باشد

مغز استخوان حاوی سلول های بنیادی خون سازی است که قادر به تولید هر نوع سلول خونی هستند. این سلول ها می توانند بدنبال پیوند مغز استخوان، آسیب به مغز استخوان و طی عفونت های سیستمیک فعال شده و سلول های خونی جدیدی را طی فرایند خون سازی یا هماتوپوئزیز بسازند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، مطالعه ای جدید در دانشگاه پنسیلوانیا یک تنظیم کننده کلیدی فرایند خون ساز به نام Del-1 را شناسایی کرده است و به موجب آن محققین معتقدند که هدف قرار دادن این پروتئین می تواند یک راه موثر برای بهبود پیوند سلول های بنیادی هم برای گیرنده و هم برای اهدا کننده باشد.

از آن جایی که نیچ سلول های بنیادی خون ساز برای تولید مغز استخوان و سلول های خونی حیاتی است و از آن جایی که Del-1 یک پروتئین محلول است و به راحتی دستکاری می شود، محققین براین باورند که می توان از آن در بحث سلول درمانی استفاده کرد. پیش از این محققین نقش Del-1 را در زمینه دندانپزشکی شناسایی کرده بودند و آن را یک هدف دارویی مناسب در بیماری های لثه می دانستند که هدف قرار دادن آن می تواند مانع از وارد شدن سلول های التهابی به لثه شود. اما مطالعات بیشتر نشان داد که Del-1 حداقل در سه نوع سلول مغز استخوان که از سلول های بنیادی خون ساز حمایت می کنند بیان می شود: سلول های اندوتلیالی، سلول های CAR و استئوبلاست ها. استفاده از موش های ناقص برای Del-1 نشان داد که این پروتئین تکثیر و تمایز سلول های بنیادی خون ساز را افزایش می دهد و موجب می شود که سلول های بنیادی خون ساز به سلول های میلوئیدی مانند ماکروفاژها و نوتروفیل ها تبدیل شوند.

در مطالعات پیوند مغز استخوان نیز محققین حضور Del-1 را در مغز استخوان گیرنده مشاهده کردند و براین باورند که وجود آن برای engraft شدن سلول ها به گیرنده و تسهیل میلوپوئز یا تولید سلول های میلوئیدی ضروری است. زمانی که یک عفونت سیستمیک در موش ها تقلید شد، موجودات ناقص برای Del-1 در مقایسه با موش های کنترل سرعت تولید سلول های میلوئیدی آهسته تری داشتند. در ادامه مشاهده شد که پروتئینی روی سطح سلول های بنیادی خون ساز وجود دارد که با Del-1 برهمکنش می دهد و اینتگرین β3 نام دارد و می تواند هدفی برای مداخلات درمانی باشد. محققین براین باورند که هدف قرار دادن Del-1 می تواند در بیماری هایی که هدف افزایش سلول های ایمنی است مورد استفاده قرار گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه