تاریخ انتشار: شنبه 15 مهر 1396
اهدای جایزه نوبل به سه آمریکایی برای کشف شان در زمینه ساعت بیولوژیک

  اهدای جایزه نوبل به سه آمریکایی برای کشف شان در زمینه ساعت بیولوژیک

روز دوشنبه دوم اکتوبر 2017، سه آمریکایی برای کشف کلیدهای ژنتیکی چرخ دنده های ساعت بیولوژیک 24 ساعته بدن، جایزه نوبل را دریافت کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، ارتباط مشکلات مربوط به ساعت بیولوژیک بدن را می توان در زمان اختلالاتی مانند مشکلات خواب، افسردگی، بیماری های قلبی، دیابت و چاقی مشاهده کرد. در همین راستا محققین بسیاری بدنبال یافتن راهی برای تنظیم این ساعت برای بهبود سلامتی انسان هستند.

در این راستا کمیته نوبل در استکهلم جایزه 1.1 میلیون دلاری(9میلیون کرون) مربوط به پزشکی و فیزیولوژی را به دکتر هال و روزباش از دانشگاه Brandeis ماساچوست و مایکل یانگ از دانشگاه راکفلر نیویورک اهدا کرده است. این محققین دستاوردهای زیادی را در زمینه ساعت بیولوژیک بدن داشته اند. در مطالعاتی که آن ها از سال 1984و با استفاده از مگس های سرکه آغاز کردند، ژن ها و پروتئین هایی را شناسایی کردند که در انسان و سایر جانوران برای هماهنگ سازی فعالیت های درونی بدن در سراسر شب و روز با یکدیگر همکاری می کنند. ساعت های مختلفی در مغز و سایر اعضای بدن انسان وجود دارد که با یکدیگر همکاری کرده و فرایندهایی مانند الگوهای خواب، عادات غذایی و آزادسازی هورمون ها و فشار خون را تنظیم می کنند. چنین الگوهای 24 ساعته ای را ریتم سیرکادین می نامند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه