تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 18 مهر 1396
سلول هایی که عروق خونی را می سازند می توانند تومورها را نیز بسازند و به پراکنش آن ها کمک کنند

  سلول هایی که عروق خونی را می سازند می توانند تومورها را نیز بسازند و به پراکنش آن ها کمک کنند

اگرچه باور عمومی براین است که تومورها عروق خونی مورد نیاز برای حمایت رشدشان را می سازند اما شواهد جدید نشان می دهد که سلول های کلیدی برای تشکیل عروق خونی می توانند تومورها را نیز تولید کنند و به پراکنش آن ها کمک کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، پری سیت ها سلول های منقبض شونده قویی هستند که لایه خارجی اولیه ای را شکل می دهند که به عروق خونی در حال تکوین شکل و قدرت می دهند. علاوه براین، پری سیت ها سلول های شبه بنیادی هستند که می توانند به انواع مختلف بافت ها تبدیل شوند.

ژن GT198، ژنی است که به طور طبیعی در سطوح پایینی در بدن ما بیان می شود و توانایی ذاتی در ترمیم DNA و تنظیم سلول های بنیادی دارد اما اگر جهش یابد می تواند به یک انکوژن تبدیل شود. اینک محققین سطوح بالا و غیر طبیعی GT198 را در پری سیت های شبکه عروقی پیرامون طیف وسیعی از تومورهای انسانی شناسایی کرده اند. زمانی که این ژن فعال می شود، میزان GT198 در سیتوپلاسم پری سیت ها در مقایسه با هسته به مراتب بیشتر خواهد بود. این مطالعه پری سیت های بیان کننده GT198 بالایی را در 14 سرطان انسانی مختلف شناسایی کرده است. برای مقال، در سرطان دهان انسانی، آن ها پری سیت های بدخیمی را پیدا کرده اند که به طور غیر طبیعی ضخیم بوده و به میزان فراوانی در دیواره عروق خونی وجود دارند. هم چنین این پری سیت ها به درون تومورها تکثیر کرده و حتی از عروق خونی کنده شده و به وضوح به پراکنش سرطان کمک می کنند. در تومورهای پیشرفته، پری سیت ها به ساختن سلول های توموری ادامه می دهند. هر چه سطح GT198 در پری سیت ها بالاتر باشد، بقای بیماران نیز کاهش می یابد. این پری سیت های بدخیم، شمار زیادی از عروق خونی را می سازند که رشد بیشتر تومورها را حمایت می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه