تاریخ انتشار: یکشنبه 18 فروردین 1392
روشی جدید برای آماده سازی سلولهای بنیادی پرتوان القایی درمصارف بالینی

  روشی جدید برای آماده سازی سلولهای بنیادی پرتوان القایی درمصارف بالینی

دانشمندان موسسه تحقیقات سلول های بنیادی نیویورک (NYSCF) به رهبری David Kahler ، روش جدیدی را برای تولید سلولهای بنیادی پرتوان القایی (IPS) از فیبروبلاستهای انسانی به دست آمده از هر دو گروه اهداکنندگان بیمار و سالم یافته اند.
امتیاز: Article Rating

 

 
به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily،  بنا برگزارش منتشر شده در مجله PLOS ONE، این روش جداسازی سلول سبب انتخاب سلولهای iPS استاندارد با بالاترین کیفیت شده و گامی رو به جلو برای کشف دارو و توسعه درمان فراهم می کند.
با استفاده از یک روش موفق توسعه یافته توسط دکتر شینیا یاماناکا برنده جایزه نوبل در سال 2012 ، سلول های بالغ با بازبرنامه ریزی یا برگشت مجدد از طریق انتقال دهنده های ویروسی به حالت شبه جنینی تبدیل شدند. برنامه ریزی مجدد یک فرایند پویا است و در نتیجه مخلوطی از سلولهای iPS به طور کامل بازبرنامه ریزی شده و سلول های با بازبرنامه ریزی نیمه کامل و سلول های بالغ بازبرنامه نویسی نشده ایجاد می شود. روش های قبلی برای جداسازی سلول های به طور کامل برنامه ریزی شده عمدتا بردیدن  کلنی سلول های بنیادی از طریق میکروسکوپ متکی بودند.
کلنی های سلولی انتخاب شده توسط روش های کیفی شامل تنها بخشی از سلول های بازبرنامه ریزی شده است که یک نگرانی عمده برای کاربردهای بالینی می باشد زیرا این سلول ها می توانند در پیوند به بیمار تبدیل به هر نوع سلول دیگری شوند. علاوه براین برای سنجش اثر داروها و بررسی سمیت در سلولهای iPS، جمعیت های سلولی ناهمگن نمی تواند پاسخ سلولی مناسبی ارائه دهد.
دانشمندان NYSCF پس ازسه سال و نیم، یک روش کمی را به منظور بهینه کردن جداسازی سلول های بازبرنامه ریزی شده ابتدایی توسعه دادند. با استفاده ازسیستم جداسازی فعال سلول با کمک فلورسانس (FACS)، سلول های کاملا بازبرنامه ریزی شده توسط دو پروتئین ویژه یا استفاده از نشانگرهای پرتوانی سلولها شناسایی می شوند. 
دکتر Kahler گفت: " این روش، تا به امروز، ما را قادر به جداسازی بیش از228 دودمان سلولی IPS کرده که یکی از بزرگترین مجموعه های به دست آمده دریک آزمایشگاه است. این روش استاندارد، یک گام ضروری برای استفاده درغربالگری داروها و توسعه روش های سلول درمانی است. 
این فرایند جداسازی کلنی سلول های بنیادی، پایه و اساس تکنولوژی جدیدی است که توسط NYSCF توسعه یافته است. NYSCF در حال بازبرنامه ریزی نمونه های پوست ویا خون به دست آمده ازهزاران فرد اهداکننده سالم و بیمار به دودمان های سلولی iPS در آزمایشگاه می باشد. جدا سازی و شناسایی سلولها در مراحل اولیه بازبرنامه ریزی، اجازه توسعه کارآمد کلون های سلول های IPS ازانواع سلول های بالغ را فراهم می کند.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه