تاریخ انتشار: یکشنبه 12 آذر 1396
ترمیم آسیب های ریوی موش با سلول های بنیادی

  ترمیم آسیب های ریوی موش با سلول های بنیادی

محققین استنفورد سلولی را کشف کرده اند که دو بخش مجزای ریه موش ها را ایجاد می کند. آن ها امیدوارند که این کشف منجر به درمان های بهتری برای افرادی شود که مبتلا به بیماری های ریوی هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این محققین در دانشکده پزشکی استنفورد توانسته اند سلول های بنیادی ریوی موش ها را با موفقیت جداسازی کنند، آن ها را در حجم زیاد رشد دهند و سپس آن ها را به بافت ریوی موش ها تزریق کنند.

ریه ها را می توان یکی از اندام های حیاتی در بدن دانست که ارتباط نزدیکی به سیستم قلبی عروقی دارد. ناکارآمدی این سیستم می تواند منجر به تجمع مواد زاید تنفسی مانند دی اکسید کربن در بدن شود. برای بسیاری از افرادی که مبتلا به بیماری های ریوی پیشرفته هستند، تنها گزینه موجود پیوند ریه است. اما در مطالعاتی که در گذشته ای نزدیک صورت گرفته است محققین توانستند با پیوند سلول های بنیادی جدید به ریه های آسیب دیده، بافت ریوی را تا حدی بازسازی کنند.

به گفته محققین استنفورد، ریه ها از دو بخش تشکیل شده اند که شامل مجاری هوایی است که اجازه عبور هوا به داخل و خارج ریه ها را می دهد و دیگر آلوئول ها که در آن ها گازهای تنفسی با خون مبادله می شوند. پیش از این محققینی توانسته بودند که سلول های بنیادی ریوی را یا از مجاری تنفسی یا از آلوئول ها جداسازی کنند. اما محققین در تلاش برای یافتن سلول های بنیادی ریوی که بتوانند هر دو بخش را تولید کنند، سلول های بنیادی را شناسایی کردند که Sox9 را بیان می کنند.

آن ها این سلول های بنیادی را از موش جداسازی کرده و طی یک دوره شش ماهه صدها میلیارد سلول را به کمک آن ها تولید کردند. پیش از این محققین قادر به تکثیر سلول های بنیادی ریوی در آزمایشگاه نبودند. در نهایت، آن ها این سلول های بنیادی را به ریه موش های مدل شده برای آسیب ریوی پیوند کردند و مشاهده کردند که بسیاری از انواع مختلف سلول های ریه سالم، در این ریه ها تولید شد. مطالعه بیشتر نشان خواهد داد که آیا آنالوگ این سلول های بنیادی چند توان در انسان نیز وجود دارد یا خیر. جواب مثبت به این سوال می تواند منجر به درمان ریه های آسیب دیده در آینده ای نزدیک شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه