تاریخ انتشار: شنبه 21 آبان 1401
پروتئین مرتبط با سلول‌های بنیادی، بازگشت تومورهای مغزی کودکان را تسهیل می‌کند

کشف پروتئین خاصی که سلول‌های تومور مغزی را به استراحت و عدم حساسیت به درمان با اشعه تبدیل می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، مدولوبلاستوما متداول ترین نوع ابتدایی سرطان مغز در کودکان است که اغلب با عمل جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی قابل درمان است، اما نوع خاصی از مدولوبلاستوما می‌تواند به درمان مقاوم شود که این امر در نهایت باعث عود آن‌ شده و به شدت با افزایش مرگ و میر مرتبط است. محققان دانشگاه اوپسالا پروتئین خاصی را کشف کرده‌اند که سلول‌های تومور را در حالت استراحت و غیرحساس به پرتو درمانی قرار می‌دهد. این گروه تحقیقاتی امیدوار است که نتایج این تحقیق در نهایت بتواند به درمان‌های بهتری برای کودکانی که بیشترین خطر ابتلا به عود را دارند منجر شود. این‌که برخی از سلول‌های سرطانی می‌توانند از درمان اجتناب کنند، نشان می‌دهد که عوامل بیولوژیک درون سلول‌های سرطانی وجود دارند که می‌توانند مقاومت آن‌ها را در برابر پرتودرمانی افزایش دهند. در مطالعه اخیر، تیم تحقیقاتی نشان داده است که سلول‌های خاصی در توده توموری به اندازه دیگر سلول‌های سرطانی تقسیم نمی‌شوند که باعث می‌شود آن‌ها حساسیت کمتری به پرتوها داشته باشند. آن‌ها همچنین تجمع پروتئین خاصی به نام SOX9، را در نمونه‌های بازگشتی از بیمارانی که قبل و بعد ازعود مجدد جراحی شده بودند، یافتند. سپس آن‌ها حدس زدند که SOX9 به احتمال خیلی زیاد می‌تواند در روند عود بیماری دخیل باشد.

فردریک سوارتلینگ از دانشگاه اوپسالا که سرپرستی این پژوهش را بر عهده داشته می‌گوید: " ما متوجه شدیم که یک پروتئین مربوط به سلول‌های بنیادی به نام SOX9 با فعالیت بالا در سلول‌های توموری وجود دارد و سلول‌های با فعالیت بالا SOX9 در حال استراحت هستند. SOX9 با مهار موقت پروتئین دیگری که تقسیم سلولی را افزایش می‌دهد، از سلول‌های سرطانی در حال استراحت در برابر تشعشعات محافظت می‌کند. در آزمایش‌هایی که ما SOX9 را با قیچی ژنتیکی CRISPR/Cas9 از بین بردیم، سلول‌های تومور قابلیت عود خود را از دست دادند که نشان می‌دهد، SOX9 برای این فرآیند مهم است. در مدل‌های حیوانی که مشابه وضعیت عود مجدد در بیماران بودند، SOX9 منجر به افزایش مهاجرت و متاستاز سلول‌های سرطانی در نواحی درون نخاع شد. سلول‌های سرطانی نیز برای جلوگیری از شناسایی توسط سیستم ایمنی دوباره برنامه ریزی شدند. اینها عواملی هستند که ممکن است عود را تسهیل کنند."

پژوهشگران همچنین بررسی کردند که چگونه موادی که SOX9 را مهار می‌کنند، بر ایجاد عود در مدل‌های حیوانی تاثیر می‌گذارند. آن‌ها با استفاده از تجزیه و تحلیل‌های بیوانفورماتیک چند دارو را کشف کردند که برای درمان‌های دیگری استفاده می‌شوند و مشاهده کردند که این دارو‌ها به طور غیرمنتظره‌، تاثیر سرکوب کننده‌ای بر SOX9 در عود‌ها دارند.

آنا بورگنویک سرپرست این گروه تحقیقاتی می‌گوید: "ما امیدواریم که کشف ما بتواند منجر به درمان‌های خاص تری در برابر آن دسته از سلول‌های سرطانی که پروتئین SOX9 مثبت هستند، شود و در نهایت، ممکن است که امکان درمان کودکان مبتلا به مدولوبلاستوما که بیش ترین خطر ابتلا به عود را دارند، بهبود یابد."