تاریخ انتشار: یکشنبه 19 آذر 1396
روش جدیدی که تولید سلول های بنیادی برای پیوند را تسریع می کند

  روش جدیدی که تولید سلول های بنیادی برای پیوند را تسریع می کند

روشی جدید برای بدست آوردن سلول به منظور پیوند مغز استخوان بوسیله محققین بیمارستان عمومی ماساچوست و انستیتو سلول های بنیادی هاروارد تولید شده است که دو هدف را دنبال می کند: ایمن و کارآمد کردن و کاستن از ناخوشایند بودن فرایند اهدا و دیگری بدست آوردن سلول هایی که در مقایسه با پروتکل موجود کارایی بیشتری داشته باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، به گفته دکتر جاناتان هوگت و همکارانش در ماساچوست، این روش جدید بدست آوردن سلول های بنیادی تنها نیازمند یک تزریق است و ظرف 15 دقیقه منجر به حرکت کردن سلول ها می شود. با استفاده از این روش تعداد سلول بنیادی مورد نیاز که با استفاده از پروتکل های استاندارد پنج روزه تولید می شود، بدست می آید.

در حال حاضر، معمول ترین راه برای بدست آوردن سلول های بنیادی خون ساز، نیازمند تزریق روزانه دارویی به نام G-CSF است که موجب می شود سلول های بنیادی از مغز استخوان به درون جریان خون آزاد شوند. بعد از پنج روز تزریق که می تواند موجب عوارض جانبی مانند درد استخوانی، سرگیجه و تهوع، بزرگ شدن طحال و ... شود، سلول های بنیادی از طریق فرایند افرزیس(epheresis) جمع آوری می شوند که معمولا پنج ساعت طول می کشد. برخی اوقات، چیزی بیش از فرایند افرزیس برای جمع آوری سلول های بنیادی کافی لازم است که معمولا زمانی استفاده می شود که بیماران دچار مشکلاتی مانند مولتیپل میلوما یا لنفومای غیر هاجکین هستند.

در مطالعه ای که پیش از این در دانشگاه ایندیانا صورت گرفته بود، محققین دریافته بودند که اضافه کردن داروهای NSAID مانند آسپرین یا ایبوپروفن می تواند موجب دو برابر شدن کارایی پروتکل جمع آوری شوند. هر چند که روش هنوز نیازمند استفاده از G-CSF است، اما برای رسیدن به میزان مورد نیاز از سلول های بنیادی یکی از راه حل ها می تواند حذف G-CSF باشد.

در مطالعه ای دیگر نیز محققین نشان دادند که پروتئینی به نام GRO-β حرکت سریع سلول های بنیادی از مغز استخوان به خون را در مدل های جانوری تسریع می کند. آزمایش های اولیه نشان داده است که استفاده از GRO-β در داوطلبین انسانی بی خطر و قابل تحمل است ولی اثر آن روی وارد شدن سلول های بنیادی به خون، متوسط است. در این راستا، محققین سعی از ترکیب GRO-β و AMD3100 برای افزایش قابلیت حرکتی سلول های بنیادی استفاده کردند و دریافتند که استفاده همزمان از هر دو دارو موجب تولید مقادیر زیاد سلول به میزان معادل استفاده از پروتکل پنج روزه G-CSF می شود. استفاده از ترکیب GRO-β و AMD3100 منجر به بازسازی سریع مغز استخوان و ریکاوری جمعیت سلول های ایمنی در مدل های موشی شده است. سلول های بنیادی تولید شده با استفاده از این روش، الگوی بیان ژنی مشابه با سلول های بنیادی خون ساز جنینی موجود در کبد دارند(تا این که شبیه مغز استخوان باشند).

پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه