تاریخ انتشار: چهارشنبه 22 آذر 1396
استفاده از ارگانوئیدهای چشمی برای درک بهتر تکوین اولیه چشم

  استفاده از ارگانوئیدهای چشمی برای درک بهتر تکوین اولیه چشم

گیلرمو اولیور و همکارانش در دانشگاه فرایبورگ، از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) برای تولید ارگانوئیدهای چشمی که تکوین اولیه چشم را تقلید می کنند استفاده کرده اند. این ارگانوئیدها می توانند ابزاری برای شناسایی وقایع مولکولی تنظیم کننده تشکیل این اندام پیچیده باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پیشرفت های اخیر در کشت سه بعدی سلول های بنیادی، استفاده از مدل های آزمایشگاهی که تکوین واقعی بافت را تقلید می کنند تسهیل شده است و این امر به آن ها اجازه می دهد که فرایندهای مولکولی و مورفوژنتیک دخیل در تکوین اندام ها را درک کنند. به لطف همین پیشرفت ها، محققین توانسته شبکیه عصبی(neuroretina) را مورد بررسی قرار دهند. به لطف این ارگانوئیدهای چشمی مشتق از سلول های iPS، آن ها ژنی به نام رسپوندین 2(Respondin 2)را شناسایی کرده اند که در تمایز شبکیه عصبی پستانداران نقش حیاتی را بازی می کند. اولیور و همکارانش دریافته اند که طی تکوین اولیه چشم، زمانی که چشم تازه در حال شکل گیری است و به صورت یک بیرون زدگی بافت عصبی است، فعالیت فاکتور رونویسی Six3 برای سرکوب رسپوندین 2 در بخش قدامی سر(محل تشکیل چشم) مورد نیاز است.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که استفاده از سلول های بنیادی و ارگانوئیدها می تواند درک معقول و مطمئنی را از نحوه تکوین اندام های مختلف ارائه کند و در نتیجه به استفاده از این یافته ها در سلول درمانی یا طب بازساختی کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه