تاریخ انتشار: شنبه 07 اردیبهشت 1392
کلورکتال 10 درصد مرگ و میرهای سرطانی را به خود اختصاص می دهد
فوق تخصص گوارش، سرطان کولورکتال :

  کلورکتال 10 درصد مرگ و میرهای سرطانی را به خود اختصاص می دهد

دکتر «مژگان فروتن» فوق تخصص گوارش، سرطان کولورکتال را شایع ترین سرطان دستگاه گوارش دانست که حدود 10 درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان را به خود اختصاص می دهد. در این باره خبرنگار بنیان با وی گفت و گویی انجام داده که در ادامه می آید.
امتیاز: Article Rating

 مرجان آقبلاغی- 

- سرطان کلورکتال به چه نوع سرطانی اطلاق می شود و را ه های تشخیص آن چیست؟
 
سرطان کلورکتال که سرطان روده بزرگ هم نامیده می شود ،زمانی رخ می دهد که سلول هایی غیر طبیعی در دیواره روده بزرگ یا مقعد رشد کند که همراه با سختی در اجابت مزاج است. دیدن خون در مدفوع، ضعف، تپش قلب ، تغییر در اجابت مراج، دردهای شکمی، خستگی و کاهش وزن از علائم هشداردهنده این نوع سرطان است.
 
- غربالگری این نوع از سرطان به چه صورت است؟
 
با کولونوسکوپی یا عکسبرداری از روده بزرگ می توان به راحتی از ابتلا به این نوع سرطان آگاه شد . پزشکان توصیه می کنند هر فردی پس از 50 سالگی هر 10 سال یک بار کولونوسکوپی را انجام دهد.
 
- درمان این نوع از سرطان به چه شیوه ای است؟
 
روش های درمانی سرطان کلورکتال بستگی به پیشرفت تومور دارد. به این معنی که عمق تومور در دیواره روده و بافتهای اطراف چه میزان است و آیا سرطان در کولون است یا در رکتوم. اما درمان اصلی جراحی است و تا به امروز هیچ درمانی جایگزین آن نشده است. برای درمان  ابتدا رادیوتراپی و بعد جراحی انجام می شود . پس از عمل جراحی براساس پاتولوژی اگر نیاز دوباره به رادیوتراپی باشد برای بیمار مجددا انجام می شود.
 
- میزان شیوع سرطان کلورکتال چه قدر است و این بیماری در زنان شایع تر است یا در مردان؟
 
سرطان کولورکتال شایع ترین سرطان دستگاه گوارش است که حدود 10 درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان را به خود اختصاص می دهد. این سرطان با توجه به عامل جنسیت در بین زنان، پس از سرطان ریه و پستان و در بین مردان پس از سرطان ریه و پروستات ،رتبه سوم را از نظر شیوع دارد. سن بیش از 50 سال و سابقه فامیلی از عوامل مهم ابتلا به این نوع از سرطان است.
 
- در میان عوامل محیطی چه فاکتورهایی نقش اساسی در ابتلا به این از سرطان را دارند؟
 
تغذیه نامناسب، مصرف الکل و سیگارو بی تحرکی می تواند در ابتلا به این نوع سرطان نقش اساسی داشته باشد. 
 
- درمان های نوین این نوع از سرطان چیست؟
 
هنوز درمان جدیدی چون سلول درمانی یا استفاده از خون بندناف برای درمان این بیماری انجام نشده است . اما امیدواریم با تشخیص زودرس این نوع سرطان نقش پر رنگی در کاهش آن داشته باشیم.
پایان مطلب/
 
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه