تاریخ انتشار: دوشنبه 09 اردیبهشت 1392
بار دیگرسلولهای بنیادی در خدمت بیماران دچار ALS

  بار دیگرسلولهای بنیادی در خدمت بیماران دچار ALS

مطالعه جدید انجام شده توسط پژوهشگران امریکایی حاکی از آن است که یک روش جدید با کمک سلول های بنیادی می تواند درارتقا درمان های بیماری ALS موثر باشد.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از medindia،با به کار گیری این روش برای نورون های حرکتی مشتق شده از سلول های بنیادی جدا شده از موش دچار  ALS و بیماران، محققان ترکیب امید وار کننده ای را کشف کرده اند که موجب بقای نورونهای حرکتی می شود.این ترکیب درمان های بهتری را برای این بیماری مخرب مهیا می کند و kenpaullone نامیده شده است.
 
محققان در نورون های حرکتی مشتق شده از سلول های بنیادی مذکور به دنبال یک مولکول کوچک بوده اند. بیماران دچار ALS توانایی خود را برای حرکت دست ها و بدن خود از دست می دهند و معمولا به علت دشواری در تنفس طی 3-5 سال می میرند. تنهایک درمان تائید شده وجود دارد که می تواند عمراین بیمارن را تا چند ماه افزایش دهد ولی به طور قابل توجه نمی تواند علایم را بهبود بخشد. در سال گذشته دو ترکیب دیگر به نام های   olesoxime و dexpramipexole در مرحله سوم بالینی نتایج مطلوب را نشان ندادند گرچه درد موش های دچار این بیماری نتایج قابل قبولی مشاهده شده بود. این ترکیبات بر روی نورونهای حرکتی  موش های مبتلا به ALS و بیماران قبل از آزمایشات بالینی، تست نشده بودند.
برای حل این مشکل، محققان امریکایی در دانشگاه هاروارد از پیشرفت های اخیر در توانایی تولید تعداد فراوان نورون های حرکتی از سلول های بنیادی در آزمایشگاه سود جسته اند.این نوع نورون ها از سلول های بنیادی جدا شده از بیماران یا موش هایی که دارای جهش مسبب ALS بودند، مشتق شده اند. با استفاده از غربال بر اساس سلولهای بنیادی، آن ها مولکول های کوچکی را جستجو کرده اند که می تواند بقای نورون های حرکتی در معرض بیماری را بهبود بخشد.بعد از آزمایش حدود 5000 ترکیب آن ها در یافتند که kenpaullone به شدت بقای این نورون ها را افزایش می دهد و بسیار موثر تر از olesoxime و dexpramipexoleمی باشد. پژوهشگران معتقدند آزمایش ترکیبات قبل از به کار گیری آن ها در مرحله بالینی بر روی بیماران ارزشمند است.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه