تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 آذر 1396
چگونه ویروس زیکا میکروسفالی مادرزادی را القا می کند

  چگونه ویروس زیکا میکروسفالی مادرزادی را القا می کند

مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که آلودگی جنین با ویروس زیکا در رحم ممکن است منجر به میکروسفالی شود که یک بدریختی غیرقابل برگشت مادرزادی در مغز است که با تکوین ناقص قشر مغزی مشخص می شود. با این حال، مکانیسم میکروسفالی ناشی از ویروس زیکا به طور دقیق مشخص نیست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تیمی از محققین بی المللی در اتحادیه کنسرسیوم  اروپایی زیکا، مکانیسم خاصی را شناسایی کرده اند که منجر به این میکروسفالی می شود. برای درک این مکانیسم، دکتر نگوین و همکارانش در دانشگاه لیژ و دکتر لکویت در دانشگاه پاریس، جنین های انسانی آلوده به زیکا، کشت های سلول های بنیادی جنینی انسانی و جنین های موشی را آنالیز کردند. آن ها نشان دادند که آلودگی ویروس زیکا در پیش سازهای قشری که نورون زایی را کنترل می کنند، استرس هایی را در شبکه اندوپلاسمی مغز جنین ایجاد می کند که در پاسخ به کانفورماسیون های اشتباه پروتئین، سیگنال هایی را القا می کند.

ویروس زیکا زمانی که به مغز می رسد، سلول های بنیادی عصبی را آلوده می کند که منجر به تولید نورون های کمتری می شود. این مطالعه همان طور که گفته شد نشان داده است که این ویروسی استرس مزمنی را در شبکه اندوپلاسمی القا می کند و منجر به افزایش آپوپتوز یا مرگ سلولی در سلول های عصبی می شود. این دو مکانیسم توضیح می دهد که چرا قشر مغزی جنین های آلوده به ویروس دچار نقص در نورون زایی هستند و اندازه کوچکی دارند. مطالعات موشی با استفاده از مهارکننده هایی که مانع از پاسخ تاخوردن پروتئینی در پیش سازهای مغزی می شوند حاکی از این بود که این امر می تواند مانع از ایجاد میکروسفالی در جنین های موش آلوده به ویروس زیکا شود.

این نتایج نشان می دهد که چگونه مطالعه فرایندهای پایه زیست شناسی می تواند گام مهمی در درک مکانیسم های مربوط به آلودگی ویروسی باشد و منجر به استراتژی های درمانی جدیدی شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه