تاریخ انتشار: پنجشنبه 30 آذر 1396
ردیابی دینامیک سلول های بنیادی عضلانی در پاسخ به آسیب و پیری

  ردیابی دینامیک سلول های بنیادی عضلانی در پاسخ به آسیب و پیری

مطالعه ای در دانشگاه سانفورد بیولوژی پشت پرده این که چرا سلول های بنیادی عضلانی به طور متفاوتی به پیری و آسیب پاسخ می دهند ا توضی داده است. یافته های این مطالعه می تواند در ایجاد استراتژی های درمانی برای بازسازی عضلات اسکلتی در پاسخ به فرسایش و پارگی طبیعی ناشی از پیری یا آسیب ها و بیماری های عضلانی مانند دیستروفی عضلانی نقش داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه دکتر ساکو و همکارانش در سانفورد، برای اولین بار، سلول های بنیادی عضلانی را در محیط طبیعی خودش در بافت با رزولوشنی در حد تک کلون بررسی کرده اند . این امر به آن ها اجازه داده است که هتروژنی(ناهمگونی) دینامیک سلول ها را مورد بررسی قرار دهند، انعطاف پذیری آن ها در پاسخ به ورزش، آسیب و یا فرسایش و پارگی عضلانی که طی پیری رخ می دهد را اندازه گیری کنند. با استفاده از این رویکرد آن ها تفاوت های جالبی را در درجه ای که سلول های بنیادی می توانند ناهمگونی شان را حفظ کنند مشاهده کردند.

سلول های بنیادی عضلانی بالغ برای ترمیم و بازسازی عضلانی در سراسر زندگی ضروری هستند. این سلول ها بین فیبرهای عضلانی قرار دارند و به عنوان یک جمعیت ناهمگون، برای حفظ جمعیت سلول های بنیادی نیاز به خود نوزایی و تمایز به سلول های میوژن(عضله زا) دارند. آن ها می توانند تکثیر شده، تمایز یافته و با یکدیگر ادغام شوند و فیبرهای عضلانی جدیدی را بوجود آورند.

در تلاش برای مطالعه نحوه پاسخ دهی این سلول های بنیادی عضلانی به پیری، ساکو همکارانش از تکنولوژی موسوم به ردیابی چند رده ای in vivo برای ردیابی ظرفیت خودنوزایی و ردیابی سلول های حاضل تقسیم هر سلول بنیادی عضلانی استفاده کردند. آسیب های مکرر عضلانی موجب می شود که این سلول ها راندهای متعددی از ترمیم را متحمل شوند و در بیماری هایی مانند دیستروفی عضلانی نیز تصور همین بوده است. اما نتایج بدست آمده از مطالعه ساکو نتایج کاملا متفاوت و برخلاف انتظاری را نشان داد: سلول های بنیادی عضلانی پیر دسته بندی سلولی متنوعی را در ذخیره کلی سلولی شان نشان می دهند، اما برخلاف آن قادر به تکثیر و ازدیاد کافی نیستند. نتیجه این امر بعد از آسیب تا حدی متغیر است و این مطالعه نشان داده است که دینامیک منبع سلول های بنیادی عضلانی طی فرایند پیری در مقایسه با زمان آسیب به طور کامل متفاوت است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه