تاریخ انتشار: یکشنبه 10 دی 1396
سلول های ایمنی موجود در رحم به تغذیه جنین طی بارداری کمک می کنند

  سلول های ایمنی موجود در رحم به تغذیه جنین طی بارداری کمک می کنند

سلول های کشنده ذاتی، یکی از فراوان ترین سلول های ایمنی در رحم طی سه ماهه اول بارداری هستند اما شمار آن ها بعد از شکل گیری جفت به طور قابل توجهی کاهش می یابد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه ای جدید نشان داده است که این جمعیت سلولی موقت می توانند به بهینه سازی تغذیه مادری جنین در مراحل اولیه تکوین کمک کنند. در واقع این مطالعه در دانشگاه علوم و فن آوری چین، جمعیت خاصی از سلول های کشنده ذاتی رحمی وجود دارد که فاکتورهای پیشبرنده رشد را در موش و انسان ترشح می کنند و انتقال این  سلول ها می تواند رشد جنینی مختل شده را در موش های باردار معکوس کند. این مطالعه می تواند در ایجاد استراتژی های سلول درمانی سازشی برای تولید سلول های کشنده ذاتی نه تنها علیه پاتوژن ها و تومورها بلکه سلول های کشنده ذاتی حمایت کننده تکوین بدن و مهندسی بافت نیز کاربرد داشته باشد.

پیش از این مشخص شده بود که این سلول های کشنده ذاتی تعادل ایمنی و رشد عروق خونی را در جفت افزایش می دهند و اثر مثبتی روی وزن تولد و رشد جنین دارند. اما مطالعه ای که بوسیله این محققین چینی صورت گرفت نشان داد که این سلول های کشنده ذاتی در پوشش رحمی انسان فاکتورهای پیشبرنده رشدی به نام پلیوتروفین و استئوگلیسین را ترشح می کنند که طیف وسیعی از فرایندهای تکوینی دخیل هستند. مطالعات بیشتر نشان داد که این سلول های کشنده ذاتی در افرادی که دچار سقط جنین خودبخودی می شوند در مقایسه با افراد سالم به مراتب کمتر هستند و به نظر می رسد عدم ترشح فاکتورهای رشد بوسیله این سلول ها می تواند یکی از دلایل محدود شدن تکوین جنینی در انسان و سقط جنین باشد. به نظر می رسد تزریق یا تجویز درون واژنی سلول های کشنده ذاتی به مادرانی که میزان این سلول ها در رحم آن ها کم است می تواند جایگزین مطمئنی برای سلول های بنیادی پرتوان برای حمایت از رشد جنین در رحم باشد و مانع از محدودیت تکوینی رشد شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه