تاریخ انتشار: پنجشنبه 24 فروردین 1402
مشاهده روند رشد جنین در حاملگی‌های منجر به سقط
یادداشت

  مشاهده روند رشد جنین در حاملگی‌های منجر به سقط

به تازگی محققان نشان دادند که رشد جنین در حاملگی‌هایی که به سقط جنین ختم می‌شود به تأخیر می‌افتد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، برای اولین بار، محققان هلندی توانستند نحوه رشد جنین را در حالی که حاملگی ادامه دارد بررسی کنند. بر اساس این تحقیقات جدید که اخیرا در نشریه Human Reproduction منتشر شده است، گزارش شده که رشد جنین در در رحم در بارداری‌هایی که به سقط جنین ختم می‌شود نسبت به بارداری‌هایی که منجر به تولد زنده می‌شود، تاخیر دارد. در این مطالعه محققان از پیشرفته‌ترین فناوری تصویربرداری، از جمله اولتراسوند سه بعدی با پروب‌های ترانس واژینال با وضوح بالا و تکنیک‌هایی برای ایجاد هولوگرام‌های سه بعدی جنین استفاده کردند. این تکنولوژی آنها را قادر می‌سازد تا رشد کلی جنین، از جمله بازوها و پاها، شکل و طول مغز و انحنای جنین را ارزیابی کنند. تکنیک‌های سونوگرافی سه بعدی نیز به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا حجم جنین و فاصله بین تاج سر و پایین‌ترین قسمت جنین را اندازه‌گیری کنند.

اهمیت تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته در دوران بارداری

تقریباً 12 تا 15 درصد از تمام حاملگی‌های زنده به سقط جنین ختم می‌شود که منجر به بار عاطفی هم برای زنان و هم برای همسرشان می‌شود . عوامل ژنتیکی و محیطی مختلفی با سقط جنین مرتبط بوده اند، اما وضعیت زمینه ای در تقریبا 40 درصد موارد ناشناخته باقی مانده است. حتی وجود ضربان قلب جنینی که در طول معاینه اولتراسوند مشاهده می‌شود، حاملگی مداوم را تضمین نمی‌کند . بر اساس پارامترهای سونوگرافی دو بعدی سه ماهه اول، بر اساس اندازه کیسه حاملگی و جنین و وجود ضربان قلب، احتمال ادامه بارداری را می‌توان تخمین زد. با این حال، اندازه کلی کوچک پارامترهای اولیه بارداری و استفاده از تجهیزات سونوگرافی دوبعدی و مبدل‌های ترانس شکمی با فرکانس پایین ممکن است ارزش تصویربرداری اولتراسوند دو بعدی در اوایل سه ماهه اول را محدود کند. تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته ممکن است بینش جدیدی را در مورد درک بارداری‌هایی که به سقط جنین تبدیل می شوند ارائه دهند.

توانایی ارزیابی شکل و رشد جنین‌های سالم از بارداری تا زایمان

دکتر Melek Rousian، متخصص زنان در Erasmus، مرکز پزشکی دانشگاه روتردام هلند، که این مطالعه را رهبری کرد، گفت: "ما دریافتیم که در ده هفته اول بارداری، جنین در حاملگی‌هایی که به سقط ختم می‌شود چهار روز بیشتر از نوزادانی که سقط جنین نکرده‌اند رشد می‌کنند. ما همچنین دریافتیم که هر چه مدت زمان بیشتری برای رشد جنین طول بکشد، احتمال سقط جنین بیشتر است. در آینده، توانایی ارزیابی شکل و رشد جنین‌ها می‌تواند برای تخمین احتمال ادامه بارداری تا زایمان یک نوزاد سالم مورد استفاده قرار گیرد. این امر متخصصان بهداشت را قادر می‌سازد تا به زنان و شرکای آنها در مورد نتیجه بارداری و شناسایی به موقع سقط جنین آنها مشاوره ارائه دهند. این امر به ویژه برای زوج‌هایی که حاملگی‌های قبلی منجر به سقط جنین داشته اند مفید خواهد بود؛ با این کار ممکن است بتوانیم خطر سقط جنین دیگر را نشان دهیم یا شاید بتوانیم اطمینان زودهنگامی را ارائه دهیم."

شیوه جمع آوری داده‌های مطالعه

محققان داده‌های این مطالعه را از زنان شرکت‌کننده در مطالعه Periconception Rotterdam (PREDICT) جمع‌آوری کردند، یک مطالعه آینده‌نگر بزرگ که در بخش مراقبت از بیماران در بخش زنان و زایمان در Erasmus MC، مرکز پزشکی دانشگاه، روتردام تعبیه شده است.  در این مطالعه در مجموع 611 حاملگی در حال انجام و 33 حاملگی که به سقط جنین ختم می‌شد و از زنانی که بین هفت تا ده هفته باردار بودند وارد شدند. برای مطالعه ویژگی‌ها و اندازه‌گیری‌های داخلی و خارجی یک جنین، که به عنوان مورفولوژی جنین شناخته می‌شود، توانایی دیدن جنین به صورت سه بعدی مهم است. محققان از مشاهدات عینی برای ایجاد هولوگرام و برای مشاهده رشد جنین استفاده کردند و مورفولوژی جنین را نیز با مراحل ثابت رشد جنین که به مراحل کارنگی معروف هستند، مقایسه کردند.

انجام ارزیابی رشدجنین ناسالم در طول بارداری

نویسنده اول این مطالعه، دکتر Carsten Pietersma، کاندید و متخصص اولتراسونوگرافی در Erasmus MC، گفت: "بدون کمک سونوگرافی سه بعدی، بررسی رشد جنین بسیار دشوارتر است. به عنوان مثال، فناوری سونوگرافی سه بعدی، مشاهده تکوین جنین را بسیار آسان‌تر می‌کند. بازوها و پاها: در سیستم مرحله‌بندی کارنگی، انحنا و موقعیت دست‌ها و پاها نقش مهمی دارد. بسیاری از مطالعات قبلی محصولات سقط جنین را بررسی کرده‌اند، اما این اولین بار است که می‌توانیم به بارداری جنین در حال رشد نگاه کنیم.  مراحل رشد جنینی کارنگی ده هفته اول بارداری از 1 تا 23 طول می‌کشد. ولی ایننجا مشاهده شد که در مقایسه با حاملگی در حال انجام، بارداری که به سقط جنین ختم می‌شود با مرحله کارنگی پایین تر همراه بود و مهمتر اینکه این جنین دیرتر از جنین حاصل حاملگی که منجر به تولد نوزاد سالم می‌شود به مرحله کارنگی نهایی چهار روزه نیز می‌رسد. بنابراین تاخیر در مرحله کارنگی احتمال سقط جنین را 1.5 درصد در هر مرحله تاخیری افزایش می‌دهد. پس از هفته دهم هیچ سیستم مرحله‌بندی برای رشد جنین وجود ندارد، بنابراین محققان از رشد جنین و وزن هنگام تولد برای ارزیابی رشد پس از آن استفاده کردند. آنها دریافتند که حاملگی که به سقط جنین ختم می‌شود با طول بدن کوتاه‌تر و حجم کوچک‌تر جنین مرتبط است.

ارتباط معنی‌دار بین سقط جنین و تأخیر در رشد اولیه جنین

دکتر Pietersma می‌گوید: «ما می‌توانیم ارتباط معنی‌داری بین سقط جنین و تأخیر در رشد اولیه جنین نشان دهیم، حتی اگر سقط جنین بعد از ده هفته بارداری باشد». محققان تجزیه و تحلیل‌های خود را به گونه ای تنظیم کردند که عواملی را که می‌تواند بر پیامدهای بارداری تأثیر بگذارد، مانند اینکه آیا زنان قبلا باردار بوده اند یا نه، سن، قومیت، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، مصرف الکل، سیگار کشیدن و استفاده از اسید فولیک یا سایر مکمل‌های ویتامین، تنظیم کردند. محدودیت مطالعه این است که شامل تعداد نسبتاً کمی از بارداری‌هایی است که به سقط جنین از گروهی از زنان مراجعه می‌کنند که برای پیش از بارداری و مراقبت‌های دوران بارداری به بیمارستان مراقبت‌های عالی مراجعه می‌کنند و بنابراین ممکن است نماینده جمعیت عمومی نباشند. نتایج آزمایش‌های ژنتیکی پس از سقط جنین در دسترس محققان قرار نگرفت، بنابراین آنها نمی‌دانند که آیا جنین‌هایی که سقط شده‌اند دارای تعداد کروموزوم‌های غیرطبیعی بوده اند که باعث عدم زنده ماندن آنها در بارداری شده است یا خیر.

دکتر Denny Sakkas، رئیس انجمن علمی IVF بوستون (ایالات متحده) و متخصص جنین شناسی Human Reproduction گفت: "بار عاطفی سقط جنین برای زنانی که دوره‌ای حاملگی داشته اند بسیار زیاد است. این مطالعه جدید توسط Carsten Pietersma و همکارانش به بررسی رشد جنین‌ها در رحم می‌پردازد و تفاوت‌هایی را در بارداری‌هایی که به سقط ختم می‌شود در مقایسه با حاملگی‌هایی که منجر به تولد زنده می‌شود، پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که بررسی مراحل رشد از بررسی هولوگرام‌های تولید شده از تصویربرداری سونوگرافی سه بعدی پیشرفته محاسبه شده است، زیرا استفاده از این فناوری می‌تواند بیماران را برای یک پیامد نامطلوب اولیه بارداری آماده کند و احتمالاً به آنها امکان می‌دهد که در صورت عواقب نامطلوب، مراقبت‌های حمایتی دریافت کنند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه