تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 دی 1396
مدل موشی سیستم ایمنی انسانی برای مطالعات سلول های بنیادی مناسب نیست

  مدل موشی سیستم ایمنی انسانی برای مطالعات سلول های بنیادی مناسب نیست

از موش های به اصطلاح انسانی شده (humanized) برای مطالعه پاسخ های ایمنی انسانی استفاده می شود اما آن ها برای مطالعه سلول های بنیادی مناسب و کافی نیستند. به همین دلیل برای رسیدن به قطعیت بیشتر در مورد این پاسخ ها نیاز به مدل های بهینه سازی شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، جوزف وو و همکارانش در استنفورد دریافته اند که یک مدل موشی که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند نمی تواند آن چه در انسان هایی که مورد پیوند سلول های بنیادی قرار می گیرند، اتفاق می افتد را به خوبی منعکس کند. به همین دلیل نیاز به یک مدل بهینه سازی شده از این جانوران است که بتواند به تصمیم گیری های درمانی در انسان کمک کنند.

موش های انسانی شده یا humanized، موش های مهندسی شده ای هستند که دارای سیستم ایمنی انسانی هستند. سال هاست که محققین برای برآورد پاسخ به پیوندهای سلولی مانند سلول های پانکراسی و یا گرافت های پوستی برای سوختگی ها، به نمونه های انسانی تکیه دارند. با این حال محققین استنفورد دریافته اند که برخلاف آن چه در بیماران انسانی رخ می دهد، موش های انسانی قادر نیستند به طور قطعی پیوند سلول های بنیادی انسانی از نظر ژنتیکی غیر مطابق را رد کنند. در نتیجه آن ها نمی توانند برای مطالعه داروهای سرکوب کننده ایمنی که بیماران بدنبال پیوند به آن ها نیاز دارند، استفاده شوند. به همین دلیل آن ها براین باورند که موش های انسانی شده مدل مناسبی برای مطالعه پاسخ های ایمنی انسانی به سلول های بنیادی پیوند شده نیستند. در یک وضعیت ایده آل، موش های انسانی شده سلول های بنیادی پیوندی را باید مانند بیماران انسانی رد کنند. معمولا در مطالعات از دو واریته موش انسانی شده استفاده می شود که همان طور که گفته شد قادر نیستند سلول های بنیادی را به طور کامل رد کنند و به همین دلیل این سلول ها نه تنها زنده می مانند بلکه می توانند سریعا تقسیم شوند و ایجاد تراتوما کنند(در مورد سلول های بنیادی پرتوان).  برای رسیدن به اطلاعات بیشتر و این که چه اتفاقی می افتد، محققین مدل موشی جدیدی را مشابه با موش انسانی شده تولید کردند که به جای این سیستم ایمنی آن از سلول های انسانی تشکیل شده باشد، از سلول های ایمنی و مغز استخوان گونه دیگری از موش ها تولید شده باشد. برخلاف موش های انسانی شده، این موش های جدید قویا سلول های بنیادی پیوندی را مانند سلول های بنیادی موشی که از نظر ژنتیکی با آن ها مطابق نباشد رد می کنند. به عبارت دیگر، به نظر می رسد که سیستم ایمنی جدید آن ها خیلی بهتر عمل می کند. اگرچه پژوهش های بیشتری برای شناسایی دلیل اختلاف بین دو نوع جانور مورد نیاز است. محققین تصور می کنند برای بررسی سلول درمانی های انسانی به چیزی فراتر از این موش های انسانی شده نیاز است و به همین دلیل به سایر محققین در استفاده از این موش ها برای غربالگری داروهای سرکوب کننده ایمنی هشدار می دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه