تاریخ انتشار: دوشنبه 25 دی 1396
شناسایی پروتئینی که تشکیل سرطان سینه مشتق از HER2 را وساطت می کند

  شناسایی پروتئینی که تشکیل سرطان سینه مشتق از HER2 را وساطت می کند

محققین دانشگاه سین سیناتی برای اولین بار دریافته اند که پروتئین متصل شونده به گیرنده استروژنی MED1، یک میانجی حیاتی سرطان سینه مشتق از HER2 است و می تواند یک هدف درمانی بالقوه برای مقابله با این سرطان باشد. پروتئین MED1 در سطوح بالا و غیر طبیعی در سلول های سرطان سینه تولید یا بیان می شوند و زمانی که حذف شود، رشد سلول سرطان متوقف می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سرطان سینه یکی از شایع ترین و اصلی ترین دلایل مرگ زنان در سراسر دنیا است. این سرطان بر مبنای بیان ژن گیرنده استروژن، گیرنده پروژسترون و/یا HER2، به چندین زیر نوع مختلف تقسیم شده است. پروتئین MED1، یک کواکتیویتور گیرنده استروژن است که نقش مهمی را در عملکردهای وابسته به گیرنده استروژن در تکوین غدد پستانی و سرطان سینه بازی می کند. نکته جالب تر این که ژن MED1، در نزدیکی ژن HER2 قرار گرفته و آن را تقویت می کند و سطح پروتئین MED1 شدیدا با سرطان سینه HER2 مثبت مرتبط است. علاوه براین، این مطالعه نشان داده است که HER2 می تواند MED1را فعال کند و MED1 فعال شده به نوبه خود ارتباط بین HER2 و مسیر گیرنده استروژنی را در مقاومت درمانی سرطان سینه دابل مثبت برای گیرنده استروژنی و HER2 را میانجی گری می کند.

استفاده از مدل های جانوری نشان داده است که گیرنده استروژن در ناحیه ای موسوم به موتیف LxxLL به صورت تخصصی به پروتئین MED1 متصل می شود. موتاسیون MED1‌ در این موتیف، برهمکنشش با گیرنده استروژن را مختل می کند و رشد و پراکنش تومور و شکل گیری سلول های بنیادی سرطانی را به تاخیر می اندازد. این اولین بار است که مطالعه ای به نقش MED1‌و موتیف LxxLL در تشکیل و متاستاز سلول های بنیادی سرطان سینه اشاره می کند و آن را هدفی برای درمان های مقابله کننده با این سرطان معرفی می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه