تاریخ انتشار: دوشنبه 25 دی 1396
سلول های بنیادی مهندسی شده می توانند سلول های دهنده همگانی را برای بیماری کم خونی داسی شکل مهیا کنند

  سلول های بنیادی مهندسی شده می توانند سلول های دهنده همگانی را برای بیماری کم خونی داسی شکل مهیا کنند

پانلی از سلول های بنیادی پرتوان القایی سفارشی می تواند تولید خون کارآمدتر و سازگارتر برای انتقال به بیماران مبتلا به کم خونی داسی شکل را میسر سازد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs)، از اهدا کننده های نادر بازبرنامه ریزی شدند یا با استفاده از CRISPR/Cas9 برای بیان فنوتیپ آنتی ژن نادر از گروه های خونی مهندسی ژنتیک شدند.

بیماران مبتلا به بیماری کم خونی داسی شکل نیازمند دفعات متعدد انتقال خون هستند و ایجاد آنتی بادی های غیر شایع در خون آن ها که عمدتا ناشی از تنوع ژن RH است، یافتن اهدا کنندگان خونی بی خطر و مناسب را با چالش روبرو می سازد. حتی اگر بیماران خونی را دریافت کنند که از نظر Rh با تست های استاندارد بانک خون مطابق باشند، واریته ها خطر تشکیل آنتی بادی های Rh به همراه انتقال را افزایش می دهند. اگر یک بیمار، گروه خونی ناسازگاری را دریافت کند، سیستم ایمنی سلول های قرمز خونی منتقل شده را تخریب می کند.

در گذشته، محققین توانسته بودند سلول های قرمز خونی مشتق از iPSCهای انسانی را تولید کنند اما این سلول های قرمز در مقایسه با سلول های قرمز خونی بسیار نابالغ بودند: آن ها بیان گلوبین جنینی بالایی داشتند، اندازه بزرگ داشتند و طی روند تکوین شان در محیط کشت قادر به از دست دادن هسته نبودند. در جهت بهبود این روش آن ها از پانلی استفاده کردند که منجر به بهبود تمایز iPSCها به سلول های خونی می شود. این پانل شامل سلول های Rh-null، سلول های فاقد hrS( که شایع ترین آنتی ژن Rh است)، سلول های بیان کننده آنتی ژن نسبی C و فاقد hrB(یکی دیگر از آنتی ژن های Rh شایع) و سلول های بیان کننده آنتی ژن های Rh نادر V و VS و فاقد hrB.

علاوه بر استفاده از خون اهدا کننده های با واریته های RH نادر، محققین برخی از iPSCها را نیز با استفاده از CRISPR/Cas9 برای ایجاد سلول های خونی با ترکیبات خاص آنتی ژن مهندسی کردند. آن ها آلل های RHCE را با حذف اگزون های یک و دو و ایجاد موتاسیون های حذف و اضافه مختل کردند. برای رده های فاقد آنتی ژن های Rh با شیوع بالا، محققین سلول های اهدا کننده گروه خونی را بازبرنامه ریزی کردند. در ادامه آگلوتینه شدن سلول های قرمز خونی بوسیله سنجش ژل کارد گروه هدف قرار نگرفته O، D+، E- و e+  و iPSCهای مهندسی ژنتیک شده با استفاده از anti-D، anti-E و anti-e برای Rh typing مورد ارزیابی قرار گرفتند. بهینه کردن این تکنیک اجازه ایجاد یک ابزار غربالگری، مقرون به صرفه و ساده را می دهد که می تواند برای شناسایی سریع خون های مطابق از نظر Rh برای بیماران مبتلا به کم خونی داسی شکل استفاده شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه