تاریخ انتشار: شنبه 30 دی 1396
دوز پایین اشعه ایکس به سلول های بنیادی انسانی آسیب نمی رساند

  دوز پایین اشعه ایکس به سلول های بنیادی انسانی آسیب نمی رساند

بیوفیزیک دانان نشان داده اند که سلول های بنیادی، به دنبال قرار گرفتن در معرض دوز پایین اشعه ایکس(80 میلی گری(milligray))، سالم باقی مانده، تکثیر می کنند و آسیب DNA که در آن ها تجمع پیدا کرده است به اخلاف حاصل از تقسیم شان منتقل نمی شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، دوز 80 میلی گری، معادل دوزی از اشعه است که طی قرار گرفتن در معرض اشعه طی رویکردهای تصویربرداری تشخیصی مانند سی تی اسکن بر فرد وارد می شود. این رویکرد تشخیصی معمولا همراه با سلول درمانی مورد استفاده قرار می گیرند. این مطالعه در واقع به پیش بینی عوارض جانبی و خطرهایی که برای افرادی که متحمل سلول درمانی و رویکرد تشخیصی اشعه ایکس می شوند(به طور همزمان)، کمک می کند.

در سال های اخیر، به لطف وجود سلول های بنیادی و توانایی خودنوزایی و تمایزی زیاد این سلول ها پیشرفت های زیادی در زمینه طب بازساختی اتفاق افتاده است. معمولا در زمان استفاده از این سلول های بنیادی، این سلول ها به سمت جایگاه آسیب مهاجرت کرده و جایگزین سلول های آسیب دیده می شوند و بهبودی را پیش می برند. با این حال، تصور می شود که سلول های بنیادی طبیعی موجود در نیچ های مختلف و اندام های مختلف، حین استفاده از روش های تشخیصی پزشکی از جمله پرتوهای یونیزه کننده (مانند سی تی اسکن و ماموگرافی) آسیب می بینند. طبق این دیدگاه، اشعه ایکس منجر به آسیب سلول و تجمع این آسیب ها در DNA می شود و این آسیب ها به اخلاف سلول ها نیز منتقل می شوند که رفته رفته می تواند منجر به مرگ سلول، تسریع پیری سلولی و بدخیمی شود. اما مطالعه ای جدید بوسیله محققین روسی نشان داده است که دوز پایین اشعه ایکس منجر به ناپایداری ژنومی، پیری زودرس و یا تجمع آسیب DNA در اخلاف سلول های تابش شده نمی شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه