تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 03 بهمن 1396
توقف موفقیت آمیز واکنش های اتوایمن در مراحل اولیه اتوایمنی جزایر پانکراسی

  توقف موفقیت آمیز واکنش های اتوایمن در مراحل اولیه اتوایمنی جزایر پانکراسی

محققین آلمانی در هلمولتز زنتروم مونیخ مکانیسمی را کشف کرده اند که واکنش های اتوایمن را در مراحل اولیه اتوایمنی جزایر پانکراسی و قبل از پیشرفت و تبدیل شدن به دیابت نوع یک تقویت می کند. بلوک کردن مولکول دخیل در این فرایند می تواند به طور قابل توجهی فعالیت سیستم ایمنی را بکاهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دیابت نوع یک شایع ترین بیماری متابولیک در کودکان و بزرگسالان است. در این بیماری، سیستم ایمنی خود فرد به سلول های تولید کننده انسولین پانکراس حمله کرده و آن ها را تخریب می کنند. سلول های T تنظیمی(Tregs) نقش مهمی را در این فرایند بازی می کنند. در افراد سالم، آن ها واکنش های ایمنی اضافی را سرکوب می کنند و بنابراین مانع از بیماری های اتوایمن می شوند.

دکتر کارولین دانیل و تیمش به بررسی این امر مشغولند که چرا Tregها قادر به حفاظت از سلول های جزایر پانکراسی در دیابت نوع یک نیستند و موفق شده اند مکانیسمی را نشان دهند که منجر به تولید Treg کمتر طی شروع اتوایمنی جزایر می شود و بنابراین به سیستم ایمنی اجازه می دهد که از کنترل خارج شده و به پانکراس حمله کند. در این فرایند مولکول های miRNA181a و NFAT5 نقش کلیدی را بازی می کنند. دانیل و همکارانش نشان داده اند که miRNA181 منجر به فعال سازی فاکتور رونویسی NFAT5 طی شروع اتوایمنی جزایر می شود. نتیجه مهار القای Tregها و افزایش فعالیت ایمنی است.

مطالعات پیش درمانگاهی نیز نشان داد تخریب محور miRNA181a/NFAT5 منجر به کاهش فعالیت سیستم ایمنی و افزایش تشکیل Tregها می شود. این نتیجه با مهار دارویی این دو مولکول نیز حاصل می شود. به نظر می رسد مهار هدفمند miRNA181a و NFAT5 می تواند رویکرد جدیدی برای کاهش فعالیت سیستم ایمنی علیه جزایر پانکراسی در دیابت نوع یک باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه