تاریخ انتشار: شنبه 07 بهمن 1396
شناسایی ژنی که نقش مهمی در ظرفیت بازسازی کنندگی بالای جنین ها و سلول های بنیادی جنینی دارند

  شناسایی ژنی که نقش مهمی در ظرفیت بازسازی کنندگی بالای جنین ها و سلول های بنیادی جنینی دارند

در انسان، تخم در حال تکوین را از زمان لقاح تا هفته هشتم بارداری یعنی تقریبا تا انتهای مرحله اندام زایی رویان یا embryo می نامند و از این زمان به بعد تا زمان تولد را جنین یا fetus می نامند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید، محققین تکنیک های یادگیری عمقی را برای آنالیز داده های بیان ژن در رده های سلول های بنیادی جنینی(ESCs) در مراحل مختلف تکوین استفاده کرده اند تا پروفایل بیان ژن سلول ها را در حوالی گذار رویانی-جنینی(embryonic-fetal) یعنی زمانی که رویان به جنین می شود و کاهش قابل توجهی در ظرفیت بازسازی کنندگی اتفاق می افتد، مشخص سازند. تقلید پروفایل بیان ژن سلول ها قبل از گذار رویانی-جنینی در بافت ها و اندام های بالغ، یکی از جاه طلبی ها و بلند پروازی های کمپانی AgeX در ایجاد مدالیته های درمانی است که یکی از آن ها بازسازی بافتی القایی(iTR) می نامند.

بازسازی بافتی القایی(iTR) یکی از امیدوار کننده ترین مدالیته های درمانی تاکنون پیشنهاد شده به منظور بازسازی بافتی درجا(in situ) است. در تلاش برای استفاده از پتانسیل چنین فرایندی، محققین ژنی به نام COX7A1 را شناسایی کرده اند که یکی از ژن های دخیل در پتانسیل بازسازی کنندگی جنین و سلول های بنیادی جنینی است. استفاده از پروفایل های ژنتیکی مذکور به منظور کسب اطلاعات زیستی در زمینه تکوین و بازسازی منجر به شناسایی ژن های دیگری نیز شده است که همه آن ها در ظرفیت بازسازی کنندگی سلول های بنیادی جنینی نقش دارند. از جمله این ژن ها، COX7A1 است که به آن اشاره شد و علاوه براین که در گذار رویانی-جنینی نقش دارد در طیف وسیعی از انواع سرطان ها نیز به خوبی تنظیم نمی شود و به همین دلیل می تواند هدفی برای درمان برخی از سرطان ها باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه