تاریخ انتشار: شنبه 14 بهمن 1396
اولین گام در تولید غده آدرنال مصنوعی

  اولین گام در تولید غده آدرنال مصنوعی

در مطالعه ای جدید، محققین دانشگاه کوئین ماری لندن از سلول های مشتق از ادرار استفاده کرده اند و اولین گام را در تولید غده آدرنال مصنوعی برداشته اند. این غده های آدرنال مصنوعی می توانند درمانی برای اختلالات غده آدرنال باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، غدد آدرنال در رأس هر کلیه قرار گرفته اند و مسئول آزادسازی هورمون های مختلف هستند. اختلالات غدد آدرنال زمانی رخ می دهد که این غدد مقادیر خیلی زیاد یا خیلی کم از این هورمون ها را تولید کنند که می تواند روی رشد، تکوین و متابولیسم آن ها اثر بگذارد.

در این مطالعه جدید که در کوئین ماری لندن انجام گرفته است، محققین سلول های تولید کننده استروئید با نام سلول های استروئیدوژنیک القایی انسانی(hiSCs) را از پوست، خون و ادرار اهدا کنندگان سالم و بیماران مبتلا به اختلالات آدرنالی مادرزادی تولید کردند. این فرایند عموما بازبرنامه ریزی نامیده می شود. سلول های استروئیدوژنیک القایی برای مدل سازی بیماری های آدرنال در ظروف آزمایشگاهی استفاده می شوند و می توانند پلت فرمی را برای تست مداخلات درمانی خصوصی یا شخصی ارائه کنند. زنده مانی این سلول ها نیز در مدل های موشی بررسی شده است.

برای بازبرنامه ریزی سلول های سوماتیک مذکور، محققین بیان یک فاکتور رونویسی را در سلول ها القا کرده و دو مسیر پیام رسانی را نیز فعال کرده اند. این سلول های استروئیدوژنیک القایی، آنزیم های مسئول تولید استروئید را بیان می کنند و به محرک های فیزیولوژیک مانند ترشح کورتیکول ها بعد از تحریک ACTH پاسخ می دهند. پروفایل استروئید hiSCهای تولید شده از بیماران مبتلا به اختلالات آدرنال منوژن(هایپرپلازی مادرزادی آدرنال) دچار تغییراتی شد که مطابق با پروفایل آن ها در زمان تشخیص بود. زمانی که یک ژن غیر جهش یافته مجددا به درون این سلول ها وارد شد، پروفایل استروئیدی به سطح طبیعی بازگشت و مشابه با hiSCهای بدست آمده از اهدا کننده های سالم بود.

این مطالعه مفهوم جدیدی را برای مطالعه غدد آدرنال ارائه کرده است که شامل تولید سلول های شبه آدرنال دارای عملکرد و خاص اهدا کننده بود که می تواند به ایجاد نسل جدیدی از درمان های مبتنی بر سلول برای نقص آدرنال، مدل سازی بیماری های آدرنال و تست مداخلات دارویی برای این بیماری ها کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه