تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 بهمن 1396
یک روش کامپیوتری جدید برای شناسایی اهداف دارویی مقاوم به شیمی درمانی

  یک روش کامپیوتری جدید برای شناسایی اهداف دارویی مقاوم به شیمی درمانی

در سرطان، یکی از مهم ترین ویژگی ها متیلاسیون داکسی سیتوزین برای ایجاد 5- متیل سیتوزین(5mC) است. متیلاسیون DNA فرایندی است که به موجب آن گروه های متیل به مولکول DNA متصل می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، الگوی بروز و پراکنش 5mC برای تنظیم ژن حیاتی است و می تواند بیومارکر تشخیصی مهمی باشد. بنابراین، بررسی ارتباط بین متیلاسیون DNA و رونویسی، برای تفسیر پاسخ های سلولی و تکوین استراتژی های درمانی جدید مهم است. آنالیزهای گسترده متیلاسیون و رونویسی DNA، داده های زیادی را ارائه کرده است؛ با این حال، شناسایی ژن های حیاتی دخیل در تکوین سرطان از این داده ها بسیار مشکل است. به همین منظور تیمی از محققین دانشگاه اوزاکا حجم وسیعی از این داده ها را با استفاده از یک روش کامپیوتری آنالیز کرده و اطلاعات مناسبی را از آن استخراج کردند که نشان دهنده ارزش متیلاسیون 5mC است.

تومورها حاوی جمعیت سلولی به نام سلول های بنیادی سرطانی(CSCs) هستند که توانایی خودنوزایی و تومورزایی بالایی دارند و نقش مهمی را در مقاومت علیه شیمی درمانی و پرتو درمانی بازی می کنند. در همین راستا دکتر اونو و همکارانش در اوزاکا در صدد هستند که روش های موثری را برای شناسایی اهداف دارویی با استفاده از مدل سلول های بنیادی سرطانی مربوط به آنزیم اورنی تین دکربوکسیلاز برای شناسایی وقایع درون سلولی مبتنی بر 5mC تعیین کنند.

این رویکرد کامپیوتری جدید سطح بیان ژن و داده های مدیفیکاسیون متیلاسیون را با هم تلفیق می کند و اجازه شناسایی TRAF4 به نام یک ژن مهم برای مقاومت به شیمی درمانی را می دهند. از طریق این روش، موثر بودن داروها برای سرطان های گوارشی مانند سرطان مری نیز تعیین می شود. بیان غیر طبیعی TRAF4 در سرطان های خاصی گزارش شده است که از جمله آن ها می توان به سرطان سینه، ریه و پروستات اشاره کرد، این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد که TRAF4 برای تنظیم احتمالی عملکرد سلول های بنیادی سرطانی سرطان مری انسانی مهم است. این روش ریاضی می تواند برای کمی سازی و شناسایی همزمان اهداف بالقوه مقاوم به شیمی درمانی در سلول های بنیادی سرطانی گوارشی استفاده شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه