تاریخ انتشار: پنجشنبه 19 بهمن 1396
تخمدان های مهندسی شده آزمایشگاهی برتر از داروهای هورمونی در مدل حیوانی

  تخمدان های مهندسی شده آزمایشگاهی برتر از داروهای هورمونی در مدل حیوانی

تحقیقات جدید در موش های صحرایی پیشنهاد می دهد که امکان استفاده از تخمدان های مصنوعی دستکاری زیستی شده در آزمایشگاه می تواند یک جایگزین درمانی سالم تر و طبیعی تر باشد و جایگزینی را در استفاده از داروهای شیمیایی برای زنان فراهم کند. یک تیم از موسسه ویک فارست جهت رژیم پزشكی دریافتند كه تخمدان های دستکاری شده نسبت به درمان با داروهای هورمونی در بهبود سلامت استخوان و رحم و تركیبات بدن موثرتر هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medical xpress محققان اظهار کردند  که این درمان به گونه ای طراحی شده است که هورمون ها به صورت طبیعی مطابق با نیاز بدن ترشح شوند نسبت به اینکه بیمار دوز خاصی از دارو را هر روز به وسیله مصرف خوراکی بدست آورد.

داروهای جایگزین هورمون های فعلی که برای جبران فقدان تولید هورمون جنسی زنانه طراحی شده اند برای استفاده درازمدت به دلیل افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان پستان توصیه نمی شود. یک تیم تحقیقاتی سیستم مبتنی بر سلول جایگزین هورمون را به جهت توانایی منطبق شدن با میزان دوز داروی مورد نیاز بدن پیشنهاد داده است که  یک جایگزین جذاب برای داروها می تواند باشد و با دستورالعمل های فعلی ایالات متحده و اروپا مطابقت دارد که توصیه به کمترین مقدار ممکن از داروهای جایگزین هورمون می کنند.

محققان می گویند: جایگزینی هورمون های ایمن احتمالا به طور فزاینده ای افزایش می یابد، زیرا جمعیت زنان سالخورده افزایش می یابد. از دست دادن عملکرد تخمدان به علت جراحی، شیمی درمانی یا یائسگی می تواند سبب ناباروری و افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان و بیماری های قلبی باشد.

یک تیم تحقیقاتی برای ساخت تخمدان مصنوعی، دو نوع سلول موجود در تخمدان ها (تکا و گرانولوزا) را از رت ها جدا کردند. از یک غشاء نازک به عنوان کپسول برای سلول ها استفاده شد و سپس در رت هایی که تخمدان آن ها برداشته شده بود، پیوند انجام دادند. این رت های پیوند شده  با حیوانات دارای عملکرد طبیعی تخمدان، رت های پیوند نشده و رت های دریافت کننده دوز کم یا زیاد از هورمون های رایج جایگزین دارو، مقایسه شدند. این مطالعه در سه ناحیه که عموما تحت تأثیر تخریب عملکرد تخمدان قرار دارند شامل ترکیب بدن، سلامت استخوان و سلامت رحم بررسی شد.. نتایج مطالعه این گروه تحقیقاتی نشان داد که از دست دادن عملکرد تخمدان منجر به تجمع چربی بدن و افزایش وزن می شود. این مطالعه نشان داد که در درمان هایی که از ساختارهای مبتنی بر سلول نسبت به درمانی که از داروهای با دوز کم استفاده شد درصد کمی از تجمع چربی مشاهده شد  و نتایج مشابه به حیواناتی بود که تخمدان های سالم داشتند. کمبود استروژن همچنین می تواند سبب پوکی استخوان و شکستگی های مرتبط با آن شود. در این مطالعه، درمان مبتنی بر سلول  نسبت به داروهای هورمونی سنتی منجر به نتایج بهتری در بافت استخوان شد.

از دست دادن عملکرد تخمدان همچنین باعث اثرات نامطلوب بر سیستم تناسلی و سیستم ادراری از جمله اختلال عملکرد جنسی و بی اختیاری ادرار می شود. محققان بافت رحم را در حیوانات تحت مطالعه مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که سلامت رحم در حیواناتی که درمان مبتنی بر سلول داشتند مشابه حیوانات با تخمدان های سالم است. این مطالعه توان بالقوه هورمون درمانی مبتنی بر سلول برای درمان بیماری های مرتبط با از دست دادن عملکرد تخمدان را نشان داد.

زناني که نياز به هورمون درمانی دارند به احتمال زياد سلول های تخمدان برای پيوند کافی ندارند. اگر سلول های تخمک اهدایی یک گزینه مناسب باشد گام بعدی در مطالعات، تعیین این خواهد بود که آیا این درمان در زنان موثر است یا خیر.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه