تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 بهمن 1396
چگونه درمان الکتریکی باعث کاهش افسردگی در مدل های حیوانی می شود

  چگونه درمان الکتریکی باعث کاهش افسردگی در مدل های حیوانی می شود

محققان جان هاپکینز در مطالعه ای با استفاده از موش های مهندسی ژنتیک شده، برخی از جزئیات مولکولی جدید را کشف کردند که به نظر می رسد توضیح دهد چگونه درمان الکتریکی (ECT) به سرعت باعث کاهش افسردگی شدید در پستانداران از جمله انسان ها می شود. تغییرات مولکولی باعث ارتباط بیشتر بین نورون ها در یک قسمت خاص از مغز می شود که این نواحی از مغز به داروهای ضد افسردگی پاسخ می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققان در گزارش مطالعاتشان گفتند: یافته ها باید به پیشرفت توسعه درمان هایی که ECT را بدون خطر و عوارض جانبی انجام می دهند، کمک کند.

ایروینگ مایکل رتی، مدیر برنامه های تحریک مغزی و مدرس روانپزشکی، گفت: ECT موثر ترین درمان برای افسردگی شدید و افسردگی های مقاوم به درمان است اما نیاز به بیهوشی دارد و می تواند عوارض جانبی مانند از دست دادن حافظه را ایجاد کند. پیدا کردن دقیق نحوه کارکرد ECT در مغز، کلید یافتن گزینه های بهتر است.

تحقیقات اخیر بر روی یک ژن در هیپوکمپ مغز موش متمرکز شده است که پروتئین نارپ را می سازد که بیش از یک دهه است که بیان این پروتئین را به رفتارهای انگیزشی مرتبط می دانند.

درمان ECT، به بیماران افسرده تحت بیهوشی داده شد و پس از ریلکس شدن عضلات، پالس های الکتریکی را به مغز از طریق الکترودهای گذاشته شده بر روی سر می فرستند. تحریک الکتریکی باعث تشنج می شود. درمان ECT را چندین بار در هفته برای یک دوره کوتاه تکرار می کنند و در این صورت علائم افسردگی برای مدت زمان طولانی در بسیاری از بیماران از بین می رفت. محققان در مطالعات گذشته نشان دادند که در داخل یک فاصله زمانی کم از پروسه ECT یکسری ژن های ویژه شامل نارپ در هیپوکمپ مغز بیان می شوند که به تنظیم احساسات کمک می کند. جهت جستجوی نقش نارپ در مطالعات جدید، محققان از موش های سالم و موش های دستکاری ژنتیکی شده که فاقد ژن نارپ بودند استفاده کردند. موش ها در هر دو گروه تحت ECT به مدت 5 جلسه از طریق الکترودها قرار گرفتند. در ادامه محققان رفتار موش ها را با استفاده از آزمایش شنا، که در آن حیوانات در یک مخزن پر از آب قرار می گیرند، محاسبه کردند. آن ها مدت زمانی که موش ها بر روی سطح آب در حالت شناور، شنا کردند را اندازه گیری کردند. یک موش افسرده نسبت به موش غیر افسرده، زمان بیشتری را صرف شناور شدن می کند. در یک آزمایش شش دقیقه ای، موش های سالم حدود چهار دقیقه  شناور بودند در حالی که موش های بدون نارپ حدود 80 ثانیه  شناور بودند.

محققان می گویند که نتایج نشان می دهد برای تأثیر ECT به عنوان یک درمان ضد افسردگی  پروتئین نارپ پر اهمیت و مورد نیاز است. در حال حاضر مشخص شده است که چند هفته پس از درمان ECT و یا پس از مصرف یک داروی ضد افسردگی، سلول های بنیادی در هیپوکمپ فعال شده و کپی های بیشتری از نورون های هیپوکمپ را می سازند.

به نظر می رسد که نارپ ارتباط برقرار کردن با دیگر نورون ها را با ایجاد سیناپس های جدید تنظیم می کند و این ممکن است به نحوی باشد که بخشی از اثرات ضد افسردگی پس از درمان با ECT را اعمال می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه