تاریخ انتشار: پنجشنبه 26 بهمن 1396
چگونه جوان سازی مجدد سلول های بنیادی می تواند منجر به پیری سالم تر شود

  چگونه جوان سازی مجدد سلول های بنیادی می تواند منجر به پیری سالم تر شود

امید به زندگی روز به روز در حال افزایش است و با همین مقیاس، جمعیت پیر جامعه نیز در حال افزایش است، اما سوالی که وجود دارد این است که فرد چه تعداد از سال های زندگی اش را با سلامتی کامل و مناسب می گذراند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، استراتژی هایی که برای جوان سازی مجدد انسان مورد استفاده قرار می گیرند بیشتر شبیه یک افسانه علمی هستند اما هر روز که می گذرد آن ها بیشتر رنگ واقعیت به خود می گیرند. مطالعه ای در دانشگاه کورنل پیشنهاد کرده است که پیوند سلول های جوان عروق خونی می توانند سلول های بنیادی پیر شده را مجددا جوان کنند و عملکرد سیستم خونی پیر را قوی تر کنند. هم چنین این مطالعه علایمی از ریکاوری از عوارض جانبی شیمی درمانی را نیز در انسانی که متحمل سلول درمانی شده باشد، مشاهده کرده اند.

سیستم خونی که آن را سیستم خون ساز نیز می نامند مسئول تولید سلول های خونی در سراسر زندگی فرد است اما با پیر شدن فرد کارایی این سیستم کاهش می یابد. همه سلول های خونی به صورت سلسله مراتبی از سلول های اولیه ای به نام سلول های بنایدی خون ساز بوجود می آیند با افزایش سن، تعداد و کیفیت این سلول ها کاهش می یابد. افراد پیر مبتلا به سرطان های خونی معمولا شرایط مناسبی برای پیوند مغز استخوان ندارند، زیرا درجه بالایی از مشکلات را بعد از پیوند نشان می دهند که اغلب به دلیل نبود تعداد کافی سلول بنیادی برای جایگزینی سیستم خون ساز است. بنابراین، استراتژی هایی برای حمایت ریکاوری سلول های بنیادی خونی و افزایش منبع سلولی احتمالی مورد نیاز است.

سلول های اندوتلیالی دیوار عروق در تشکیل شریان ها، سیاهرگ ها و مویرگ ها نقش دارند و در سال های اخیر نقشی جالب برای آن ها متصور شده اند، این سلول ها قادرند فعالانه سلول های بنیادی را حفظ کنند و بازسازی اندام را هدایت کنند. در واقع عروق خونی نه تنها به عنوان مجرایی برای عبور خون عمل می کنند بلکه فعالانه در تولید سلول های بنیادی نیز دخالت دارند و تولید سلول های خونی جدید در مغز استخوان را حمایت می کنند. در مغز استخوان، سلول های بنیادی خون ساز در مجاورت نزدیک سلول های عروق خونی قرار دارند که بسیاری از انواع سیگنال ها مانند KIT Ligand را تولید می کنند که سلول ها آن را برای داشتن بهترین عملکرد نیاز دارند. با پیر شدن، عملکرد حمایتی سلول های اندوتلیالی کاهش می یابد و آن ها منفعل می شوند. در واقع آن می توانند نقش غیر فعال خود در عبور جریان خون را انجام دهند اما قادر به حمایت سلول های بنیادی مجاور نیستند. اما محققین کورنل نشان داده اند که سلول های عروق خونی پیر، سلول های بنیادی خونی جوان را تولید می کنند. آن ها سلول های عروق خونی را از موش های جوان و پیر جداسازی کردند و آن ها را همراه با سلول های بنیادی خونی در پتری دیش هایی کشت دادند. سلول های بنیادی خونی جوان تمایل داشتند بیشتر سلول های میلوئیدی را تولید کنند که از مشخصه های پیری است. در آزمایش مکمل، آن ها سلول های جوان تر سلول های پیر را مجددا جوان کردند. نتایج نشان داد که سلول های پیر مجددا جوان شده بعد از پیوند مجدد به موش، قادر به ایجاد سیستم خونی سالم هستند. این مطالعه قویا نشان می دهد که عروق خونی جوان می توانند به طور بالقوه ای عملکرد سلول های بنیادی خونی را مجددا جوان سازی کنند و اثرات ناشی از استرس(مانند شیمی درمانی یا پرتودرمانی) را کاهش دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه