تاریخ انتشار: یکشنبه 13 اسفند 1396
پروتئینی که می تواند به ریکاور سیستم ایمنی بعد از درمان های سرطانی کمک کند

  پروتئینی که می تواند به ریکاور سیستم ایمنی بعد از درمان های سرطانی کمک کند

یکی از عوارض جانبی شناخته شده درمان های متداول سرطان مانند شیمی درمانی، آسیب شدیدی است که به سیستم ایمنی وارد می شود. شیمی درمانی تیموس را به عنوان یک اندام حیاتی ایمنی و مسئول تولید سلول های T تحت تاثیر قرار می دهد. این آسیب بیماران را مستعد عفونت می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medical xpress، درمانی که اغلب بیماران سرطانی دریافت می کنند شامل پیوند مغز استخوان یا سلول های بنیادی و کشتن سلول های سرطانی بوسیله شیمی درمانی و پرتودرمانی است که خود با عوارض جانبی و آسیب به سیستم ایمنی و تیموس آن ها همراه است. بیماران معمولا دارویی به نام G-CSF را دریافت می کنند که موجب می شود سلول های خونی سفید برای مبارزه با عفونت تا حدی احیا شوند اما قادر به جایگزین کردن سلول های T نیست و ریکاوری این سلول ها سال ها طول می کشد. نداشتن این سلول های T‌بیماران مستعد عفونت و بیماری می کند.

محققین پروتئینی را شناسایی کرده اند که برای بقای نوعی از سلول های خاص تیموس موسوم به سلول های اپی تلیالی تیموسی(TECs) حیاتی است. این سلول های اپی تلیالی تیموسی، تیموس و تواناییش در کنترل بازسازی بعد از آسیب را کنترل می کنند و در آموزش دادن به سلول های T‌در حال تکوین دخالت می کنند. دکتر گری و همکارانش هدف اصلی این پژوهش را بهبود سیستم ایمنی بیماران بعد از شیمی درمانی می دانند. تصور می شود که سلول های اپی تلیالی تیموسی نقش مهمی را در حفظ و ریکاوری تیموس بازی می کنند. گری و همکارانش پروتئینی را شناسایی کرده اند که زندگی و مرگ سلول های اپی تلیالی تیموسی را کنترل می کند. این پروتئین پیش بقا، MCL-1 نام دارد و سلول های اپی تلیالی تیموسی را حفظ می کند. در صورت برداشتن MCL-1 از این سلول ها، این سلول ها نه تنها می میرند بلکه تیموس شان از اساس ناپدید می شود. بدون MCL-1، تیموس کولاپس می کند و سلول های T بیشتر را تولید نمی کند. در بخشی از این مطالعه، گری و همکارانش سطح MCL-1 را در سلول های اپی تلیالی تیموسی افزایش دادند و مشاهده کردند که بقای آن ها نیز افزایش یافت و منجر به بازسازی تیموس گردید. بوسیله درک مولکول های کلیدی که منجر به بقای سلول های اپی تلیالی تیموسی می شوند، می تواند به ایجاد درمان هایی که از تیموس در برابر شیمی درمانی محافظت کنند یا بعد از شیمی درمانی بازسازی آن را افزایش دهند امیدوار بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه