تاریخ انتشار: پنجشنبه 17 اسفند 1396
CRISPR ایمنی درمانی سرطان را تقویت می کند

  CRISPR ایمنی درمانی سرطان را تقویت می کند

سال گذشته، سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) اولین ایمنی درمانی سلولی را برای درمان سرطان مورد تایید قرار داد. این درمان شامل جمع آوری سلول های ایمنی خود بیمار(سلول های T) و سوپر شارژ آن ها برای حمله کردن آن ها به سرطان های خونی خاص مانند لوکمیای لنفوبلاستیک و لنفومای غیر هاجکین بود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این ایمنی درمانی سلول T یا CAR T cells، اگر این سلول های T خودشان سرطانی باشند قابل استفاده نخواهد بود. حتی تصور می شود که این سلول های T مهندسی شده یا سوپر شارژ شده می توانند سلول های T‌ سرطانی را نیز بکشند و از آن جایی که بسیار شبیه یکدیگر هستند ممکن است در این میان سلول های T سالم، مهندسی شده و سرطانی هر سه هدف قرار گیرند.

محققین دانشگاه واشنگتن از تکنولوژی ویرایش ژنومی CRISPR برای مهندسی سلول های T انسانی مهندسی شده که  بتوانند سلول های T‌سرطانی را بدون ایجاد مشکلی برای سلول های T‌سالم هدف قرار دهند استفاده کردند. سلول های T‌سرطانی و سلول های T‌سالم هر دو دارای یک پروتئین دقیقا مشابه روی سطح شان هستند که CD7 نام دارد. این محققین ابتدا یک استراتژی CAR T cell‌درمانی را تولید کردند که CD7 را هدف قرار می داد و همه سلول هایی که روی سطح شان CD7 را بیان می کردند می کشت و هدف قرار می داد. اما اگر همه سلول هایی که روی سطح شان این مارکر را بیان می کنند مورد هدف قرار گیرند، هم سلول های سرطانی و هم سلول های سالم هدف قرار می گیرند. برای مهار این سلول های T اصطلاحا برادرکش، محققین از تکنولوژی CRISPR/Cas9 برای برداشتن CD7 از سلول های T‌سالم استفاده کردند تا آن ها مورد هدف قرار نگیرند. برای این منظور، آن ها زیر واحد گیرنده آلفای سلول های T یا TCRa را به صورت ژنتیکی حذف کردند. بدین ترتیب سلول های T مشتق از هر اهدا کننده ای می توانند بدون این که فرد را دچار مشکلاتی مانند بیماری پیوند علیه میزبان(GvHD) کنند، مورد استفاده قرار گیرند. این رویکرد می تواند کاربرد گسترده ای در زمینه CAR T cell درمانی داشته باشد و اجازه استفاده از این سلول های T درمانی را از هر اهدا کننده سالمی می دهد. موثر بودن این رویکرد در موش های مدل برای لوکمیای لنفوبلاستیک به اثبات رسیده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه