تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 اسفند 1396
چگونه ریاضیات به مبارزه با سرطان کمک می کند

  چگونه ریاضیات به مبارزه با سرطان کمک می کند

طبق آمار مربوط به انجمن سرطان آمریکا، نیمی از مردم کانادا در طول زندگی شان به سرطان مبتلا می شوند. زمانی که سرطان در فردی اتفاق می افتد، سلول های مهاجمی ایجاد می شوند که قادرند رشد کنترل نشده ای داشته باشند و به سایر بافت های بدن نیز متاستاز می دهند. یکی از بزرگ ترین چالش های حل نشده در زمینه سرطان، نگرانی از عود مجدد سرطان بعد از شیمی درمانی یا مقاومت به شیمی درمانی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، نزدیک به یک دهه است که گروهی از محققین ریاضیات پزشکی در دانشگاه واترلو از رویکردهای ریاضی و محاسباتی برای درک رشد سرطان و کنترل آن استفاده می کنند. در همکاری با بیولوژیست های سرطان و انکولوژیست های بالینی آن ها سعی داشته اند که برخی از چالش های موجود در درمان سرطان از جمله مقاومت به داروها و عود مجدد سرطان را شناسایی کنند. مدل های ریاضی اجازه جست و جوی سریع و شناسایی موثرترین ترکیب دارویی را برای بیماران سرطانی می دهد. این مدل های ریاضی درک ما را در مورد این که چگونه و چرا سلول های سرطانی به داروهای شیمی درمانی مقاومت نشان می دهند، افزایش می دهند.

درمان استاندارد برای اغلب سرطان ها شامل ترکیب جراحی و شیمی درمانی و/یا پرتودرمانی است که خود با عوارض جانبی همراه هستند. این درمان ترکیبی اگرچه یک استراتژی بسیار امیدوار کننده است اما هنوز هم سوالاتی در مورد نحوه استفاده از دارو وجود دارد. اما استفاده از مدل های ریاضی می تواند به این سوال ها پاسخ دهد و ابزار دقیقی را در اختیار انکولوژیست ها برای طراحی نحوه و ترتیب استفاده از دارو ارائه دهد.

استفاده از مدل های ریاضی می تواند نحوه مقاوم شدن سلول های سرطانی به داروها را نیز نشان دهد. یکی از دلایل این مقاومت دارویی را وجود جمعیت هتروژن یا ناهمگون سلول های سرطانی درون توده های توموری می دانند که در بین آن ها سلول های بنیادی سرطانی را عامل اصلی عود مجدد سرطان، مقاومت درمانی و متاستاز می دانند. هم چنین می توان از مدل سازی ریاضی در ترکیب با داده های آزمایشگاهی موجود برای درک ویژگی های مقاومت دارویی سلول های سرطانی و این که آن ها چگونه طی روند درمان زنده می مانند استفاده کرد.

این مطالعه اهمیت همکاری محققین سرطان، انکولوژیست ها و ریاضی دانان برای مبارزه با سرطان را نشان می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه