تاریخ انتشار: یکشنبه 27 اسفند 1396
برخلاف باور فعلی، نورون های جدیدی در هیپوکامپ مغز انسان های بالغ تشکیل نمی شود

  برخلاف باور فعلی، نورون های جدیدی در هیپوکامپ مغز انسان های بالغ تشکیل نمی شود

سلول های مغزی جدید در هیپوکامپ انسان بالغ که مسئول یادگیری و حافظه است، رشد نمی کنند و اگر رشدی هم صورت گیرد بسیار نادر است. به عبارت دیگر تولد نورون های جدیدی در مدارهای حافظه ای انسان طی بچگی کاهش یافته و در بزرگسالی به سطح غیر قابل تشخیصی می رسد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بیش از 20 سال است که محققین براین باورند که نورون های جدید در هیپوکامپ انسان بالغ بوجود می آیند. اما سوالی که وجود دارد این است که آیا نورون های جدیدی که در مغز بالغین بوجود می آیند برای درک نحوه سازش پذیری مغز به تغییرات شرایط زندگی فرد مهم هستند، این امر چگونه اتفاق می افتد و چگونه می توان آسیب مغزی را ترمیم نمود؟

در مطالعاتی که محققین دانشگاه راکفلر انجام داده بودند(1980)، نشان داده بودند که در مرغ‌ آواز خوان(نوعی پرنده) هر فصل نورون های جدیدی ایجاد می شود که جانور را برای یادگیری آوازهای جدید آماده می کند. مطالعات روی جوندگان نیز نشان داده بود که مغز آن ها طی رسیدن به بزرگ سالی نورون های جدیدی را تولید می کند. یافته های جانوری از این دست ادامه داشت تا این که دکتر نوتلبوم و همکارانش نیز نشان دادند که در مغز انسان های بالغ نیز نورون های جدیدی شکل می گیرد. از آن زمان مطالعات متعدد مستنداتی مبنی بر تشکیل نورون های جدید در هیپوتالاموس ارائه کردند که همگان را متقاعد کرد که این بخش از مغز قادر به خودنوزایی خودش در سراسر زندگی است. اما اخیرا مطالعاتی صورت گرفت که این باور را زیر سوال برد.

اولین شواهد از مطالعاتی بدست آمد که بوسیله محققین در دانشگاه فودان چین ارائه شد و آن ها در هیپوکامپ انسان های بالغ هیچ گونه نورون جدیدی مشاهده نکردند. در ادامه برای اثبات این یافته، دکتر آرتورو و همکارانش دست به مطالعات دقیق تری زدند. آن ها به بررسی وجود پروتئین های خاصی پرداختند که بوسیله نورون های جوان تولید می شوند. اما از آن جایی که این مطالعه با استفاده از نمونه های مغزی اهدا شده از افراد مرده صورت گرفت، این تصور وجود داشت که این پروتئین های مارکر ممکن است بعد از مرگ تجزیه شده باشند. به همین دلیل، در تلاش برای یافتن رویکرد جدید برای جست و جوی نورون های جدید آن ها ابتدا به ارزیابی چندین پروتئین مختلف پرداختند که در نورون های جدید وجود داشتند. در ادامه آن ها سلول ها را با رزولوشن بالا با استفاده از میکروسکوپ نوری و الکترونی بررسی کردند. هم چنین بیان ژن های مربوطه نیز در این ناحیه بررسی شد و کاهش معناداری در بیان ژن های مرتبط با نورون های جدید مشاهده شد. در نهایت وجود سلول های بنیادی که نقش والدی برای نورون های جدید دارند نیز مورد بررسی قرار گرفت. هیچکدام از بافت های هیپوکامپی بالغی که مورد ارزیابی قرار گرفتند، شواهدی از وجود نورون های جدید یا سلول های بنیادی والد در حال تقسیم را نشان ندادند. برای اطمینان از این که این تکنیک قادر به تشخیص نورون های جدید یا سلول های بنیادی عصبی در حال تقسیم است، محققین همین ناحیه را در هیپوکامپ قبل از تولد جنین های سقط شده نیز بررسی کردند و به وضوح مشاهده کردند که مقادیر زیادی از نورون های جدید در هیپوکامپ مغزی جنینی وجود دارد. با استفاده از نمونه های مغزی مشتق از اجساد در سنین مختلف مشاهده شد که وجود این نورون های جدید در مغز با افزایش سن روند کاملا کاهشی را پشت سر می گذارد. به عقیده آرتورو، وجود نورون زایی در هیپوکامپ انسان های بالغ فرایندی بسیار نادر است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه