تاریخ انتشار: یکشنبه 05 فروردین 1397
ایجاد همه اجزای قلب به جز بطن راست با استفاده از سلول های پیش ساز

  ایجاد همه اجزای قلب به جز بطن راست با استفاده از سلول های پیش ساز

دانشمندان موفق شده اند با استفاده از سلول های پیش ساز که نوعی سلول های تمایز نیافته هستند همه اجزای قلب به جز بطن راست را در آزمایشگاه ایجاد کنند.امید است که این کشف منجر به درک بیشتر مکانیسم های مورد استفاده در طول تکامل قلب شود وسبب پیشرفت و بهبود در بکار بردن سیستم های القایی برای تمایز کاردیومیوسیت ها در آزمایشگاه شده و پیشبرد درمان های باززایی بافت قلب را موجب می شود.
امتیاز: Article Rating

 به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،  قلب از دو نوع سلول های عضلانی تشکیل شده است: کاردیومیوسیت های کارکردی که درگیر در انقباض قلب هستند و کاردیومیوسیت های ویژه که درگیر در سیستم هدایت الکتریکی قلب هستند. اجزای بافت قلب شامل بطن راست و چپ، دهلیزها و سینوس ونوس همه دارای نقش منحصر به فرد هستند و از این دو دسته کاردیومیوسیت ها ساخته شده اند. محققان در این فکر هستند که برای ایجاد بافت های موردنیازشان در آزمایشگاه از سلول های پیش ساز یا پیش ساز ویژه کاردیومیوسیت ها استفاده کنند. محققان این سلول های پیش ساز را با استفاده از مطالعه بیان پروتئین Sfrp5 در  قلب جنین پیدا کردند.

شگفتی های فراوانی در مورد بافت قلب به حال یک رمز و راز باقی مانده است. گزارش شده که قلب اولین عضو بدن است که در جنین تشکیل شده و به شکل یک هلال از قلب اولیه می باشد که متشکل از لایه مزودرم بوده که از بخش خلفی جنین تا قدام جنین مهاجرت می کند. این نیمکره از قلب که شامل سلول های پیش ساز است به تدریج به مراحل تشکیل لوله قلبی تمایز پیدا می کند که همانند ساختار تشکیل قلب در ماهی می باشد. تکامل لوله قلبی در جنین پستانداران ادامه پیدا می کند تا ایجاد چهار محفظه شامل دو سیستم مستقل گردش خون_ ریه و سیستم گردش خون سیستمیک کند.

یک لایه از مزودرم تمایزنیافته اخیرا یافت شده است که دومین میدان قلبی (SHF) نامگذاری شده است. این لایه مزودرم، بطن راست و بخشی از دهلیز را ایجاد می کند. آنچه که قبلا به عنوان هلال قلب شناخته می شد اکنون اولین میدان قلب (FHF) نامیده می شودکه بطن چپ و بخش عمده آن را تشکیل می دهد. این سوال در ذهن دانشمندان باقی ماند که آیا سلول پیش سازی برای ایجاد FHF وجود دارد.

سلول های پیش ساز برای تولید کاردیومیوسیت ها در بخش هلالی قلب وجود دارند اما با این حال تاکنون هیچ مارکر ژنی برای سلول های پیش ساز ویژه کاردیومیوسیت ها گزارش نشده است. برای رسیدگی به این موضوع، محققان بر روی سیگنالینگ Wnt تمرکز کرده اند. به این دلیل که این سیگنالینگ به منظور کنترل روند تکثیر و تمایز سلول های قلبی شناخته می شود ژن Sfrp5 را به طور دقیق مورد بررسی قرار دادند.

این تحقیق، بینش جدیدی را در مورد اینکه چگونه سلول های پیش ساز در هر بخش از قلب در طول روند توسعه جنینی قلب، نقش مهمی را ایفا می کنند، فراهم می کند و همچنین می تواند به درمان بیماری های قلبی کمک کند. به دلیل بازسازی نشدن کاردیومیوسیت ها پس از جراحتی که بوجود می آید بیماری های قلبی علت عمده مرگ و میر در بسیاری از نقاط جهان است. مرگ این سلول ها سبب آسیب جدی به قلب و در نهایت منجر به مرگ ناگهانی می گردد. به همین علت محققان در تلاش هستند تا درمان بیماری های قلبی با استفاده از سلول های بنیادی جهت پیوند به قلب آسیب دیده را به انجام برسانند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه