تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392
طرح سلول درمانی بیماران فلج مغزی نیازمند حمایت خیرین است
مسئول کلینیک سلول درمانی پژوهشگاه رویان :

  طرح سلول درمانی بیماران فلج مغزی نیازمند حمایت خیرین است

پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و بیمارستان شهدای تجریش در اقدامی مشترک ، طرح سلول درمانی بیماران فلج مغزی را آغاز کردند اما این طرح برای ادامه راه نیازمند کمک خیرین است.
امتیاز: Article Rating

 

دکتر لیلا عرب مسؤل گروه سلول‌درمانی بیماری‌های مغز و اعصاب پژوهشگاه رویان در گفتگو با بنیان اظهار داشت: طرح اول تزریق سلول های CD133 مغز استخوان به روش داخل فضای نخاعی به بیماران CP با تزریق به 12 بیمار بین سنین 4-12 سال آغاز شد و بعد از پیگیری های 1، 3 و 6 ماهه و مشاهده نوار مغزی، MRI ، تست حرکتی ، تعادلی و شناختی آنها موثربودن تزریق رویت شد و معیارهای منعکس کننده اثر بخشی، به شکل معنی داری در جهت بهبودی تغییر داشتند.

وی افزود: در طرح دوم، از بین 12 بیمار، 6 نفر به طور تصادفی انتخاب و بار دیگر برای بررسی اثربخشی تزریق سلول های بنیادی، تزریق دوم انجام شد.6 ماه پس از انجام تزریق دوم، آزمایش های گوناگون برای سنجش میزان بهبود کودکان انجام شد و طی این مدت به این نتیجه رسیدیم که نه در بیمارانی که تنها یک تزریق دریافت کرده بودند و نه در بیمارانی که تزریق دوم هم برای آنها انجام شده بود، عارضه جانبی دیده نشده است.
این پزشک بیان کرد: اکنون در مرحله آنالیز آماری هستیم و چنانچه نتایج تحقیقات موثر تشخیص داده شود و بودجه لازم نیز تامین شود، طرح تحقیقاتی در جامعه بزرگتری اجرا میشود.

وی تاکید کرد که این طرح فعلا در مرحله تحقیقات است و باید هم بی عارضه بودن تزریق سلول های بنیادی به بیماران و هم اثربخشی آن مورد تایید قرار گیرد.

ادامه طرح درمان بیماران فلج مغزی نیازمند کمک خیرین است

دکتر ناصر اقدمی مسئول کلینیک سلول درمانی پژوهشگاه رویان نیز درباره علت توقف طرح درمان بیماران فلج مغزی به کمک سلول های بنیادی به خبرنگار بنیان گفت: در هر طرح تحقیقاتی یک وقفه زمانی برای تجزیه و تحلیل روش مورد استفاده ، لازم است و این یک امر بعید و دور از ذهن نیست از سوی دیگر انجام مطالعات بزرگتر به بودجه بیشتری نیاز دارد و باید افرادی را که از مطالعات ما حمایت کنند پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: مهمترین منبع مالی ما درحال حاضر خیرین هستند.اگر بخواهیم مطالعه را با وسعت بیشتری انجام و تصمیم گیری را قاطعانه انجام دهیم باید پروژه روی 200-300 نفر انجام شود تا به پروتکل روتینی تبدیل شود و عمومی کردن کار با آزمایش بر روی 20 یا 30  نفر اقدام صحیحی نیست.
دکتر اقدمی تاکید کرد: انجام مطالعه ای با این وسعت از عهده پژوهشگاه رویان خارج است و باید حامیان قوی داشته باشیم و ترجیح میدهیم از افراد خیر کمک بگیریم .

این پزشک با بیان اینکه نه تنها در این موضوع حتی در طرح های دیگر هم اگر نتوانیم از کمک خیرین بهره مند شویم سلول درمانی متوقف می شود گفت: در طرح های دیگر مانند درمان بیماری های کلیه به کمک سلو لهای بنیادی خیرین پشتیبانی می کنند و CP  نیز نیاز به گروه حامیان مالی دارد.

وی افزود: البته برای تسریع در کار گروه خیرین پژوهش را هم تشکیل داده ایم.

دکتر اقدامی در خصوص میزان بودجه لازم برای ادامه طرح CP  گفت: انجام چنین مطالعاتی 2 تا 3 میلیارد هزینه دارد. اگر خیرین بتوانند به ما کمک کند ما با برگزاری سمینار، داده ها و استراتژی خود را برای آنها تشریح می کنیم و اگر گروه قانع شدند در این کار خیر وارد می شوند.

مسئول کلینیک سلول درمانی پژوهشگاه رویان افزود: البته در همه جای دنیا بر همین منوال است. اگر طرحی را ندانند که موفق می شود یا خیر، دولت هزینه طرح تحقیقاتی را فراهم می کند اما وقتی طرحی نیاز به توسعه دارد، در همه جای دنیا حمایت با خیرین است.

وی گفت: دانشگاه هاروارد نیز با کمک خیرین طرح های خود را گسترش می دهد و دولت آمریکا فقط هزینه اولیه را تامین می کند. اگر این سیستم در کشورما توسعه نیابد، بحث سلول های بنیادی را که خیلی خوب به آن وارد شدیم تبدیل به یک تاریخ در کشور می شود که فقط می توانیم به آن افتخار کنیم و محصولی برای ما نداشته است.

دکتر اقدامی گفت: این امر به جایگاه دولت ربطی ندارد بلکه به فرهنگ مردم ربط دارد که در این امر سرمایه گذاری کنند. موسسه خیرین پژوهشی در حال معرفی به جامعه است و مانند خیرین مدرسه ساز یا بیمارستان ساز نیاز به خیرینی برای تحقیقات علمی و توسعه فعالیت های سلول های بنیادی داریم.

پایان مطلب/

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 06 شهریور,1395

ابوالفضل

با سلام چه زمانی طرح تحقیقاتی جدید در مورد افراد cp اغاز میشه؟چطور میشه از نحوه ی ثبت نام در طرح جدید مطلع شد؟کجا باید ثبت نام کرد؟فرزند دختر من 21 ماهشه؟ایا در طرح جدید بچه های کمتر از 4 سال رو مورد مطالعه قرار میدین

چهارشنبه, 24 مهر,1392

لیلا عرب

سئوال:من در قسمتی دیگر از همین سایت سوال پرسیدم و چند روز پیش جواب دادین که باز برای بار سوم طرح رو شروع کردین حتی شماره برای ثبت نام گذاشتین که البته کسی پاسخگو نبود
بلاخره شروع کردین یا خیر؟
برای زیر 4 سال هم می شه؟پسر من 20 ماهشه
پاسخ:طرح جدیدی هنوز آغاز نشده است.سلول درمانی در کودکان سن زیر 4 سال در طرح قبلی انجام نشده است.

ﺳﻪشنبه, 16 مهر,1392

یک مادر

با و خسته نباشید
من در قسمتی دیگر از همین سایت سوال پرسیدم و چند روز پیش جواب دادین که باز برای بار سوم طرح رو شروع کردین حتی شماره برای ثبت نام گذاشتین که البته کسی پاسخگو نبود
بلاخره شروع کردین یا خیر؟
برای زیر 4 سال هم می شه؟پسر من 20 ماهشه

جمعه, 12 مهر,1392

یک مادر

چه حیییییییییییف
چقدر با خوندن خبرش خوشحال شده بودم

چهارشنبه, 27 شهریور,1392

لیلا عرب

سئوال:من فرزند 5ساله دارم که به خاطر زردی وتشنج،فلج مغزی شده از نوع اتتویید،الان 4ساله که کاردرمانی میبرم واساله که گفتار درمانی،ولی هنوز درست راه نیفتاده وحرکات اضافه داره وگفتارش هم ضعیفه،من 7ماهه که از طریق تلفن وسایت ثبت نام کردم...میخواستم بدونم بااین روش حرکات اضافه اش از بین می ره وگفتارش خوب میشه؟ واینکه هزینه اش ممکنه چقدر باشه؟واینکه تقریبا چقدر طول میکشه از مرکز تماس بگیرن؟
پاسخ:متاسفانه این طرح در حال حاضر متوقف شده و شروع مجدد آن نامشخص است.این کار یک طرح تحقیقاتی است و نمی توان میزان بهبود بیمار را حدس زد.

دوشنبه, 25 شهریور,1392

بهروز

باسلام وعرض خسته نباشیدمن فرزند 5ساله دارم که به خاطر زردی وتشنج،فلج مغزی شده از نوع اتتویید،الان 4ساله که کاردرمانی میبرم واساله که گفتار درمانی،ولی هنوز درست راه نیفتاده وحرکات اضافه داره وگفتارش هم ضعیفه،من 7ماهه که از طریق تلفن وسایت ثبت نام کردم...میخواستم بدونم بااین روش حرکات اضافه اش از بین می ره وگفتارش خوب میشه؟ واینکه هزینه اش ممکنه چقدر باشه؟واینکه تقریبا چقدر طول میکشه از مرکز تماس بگیرن؟

شنبه, 26 مرداد,1392

لیلا عرب

سئوال:من خواهرزاده ای دارم که که دچار فلج مغزی (CP) است. ما برای اون مدتها تو مرکز هلال احمر جلسات کار درمانی دنبال میکردیم. حالا با توجه به اینکه از طریق کاشت سلولهای بنیادی میشود این مشکل را بهبود بخشید به دنبال راهی هستیم که بتوانیم از طریق آن مداوای خواهر زاده ام را دنبال کنیم. میخواستم از این راههای و اینکه چطور میشود برای عمل یا دیگر درمانها دسترسی داشت اطلاع پیدا کنم به خصوص از هزینه های این عمل کاشت.
پاسخ:پیوند سلول های بنیادی در پژوهشگاه رویان در کودکان مبتلا به CP انجام شده است که نتیج خوبی به دنبال داشته اما به دلیل پاره ای از مشکلات فعلا متوقف شده است.

دوشنبه, 21 مرداد,1392

شیرین سعیدی

سلام
من خواهرزاده ای دارم که که دچار فلج مغزی (CP) است. ما برای اون مدتها تو مرکز هلال احمر جلسات کار درمانی دنبال میکردیم. حالا با توجه به اینکه از طریق کاشت سلولهای بنیادی میشود این مشکل را بهبود بخشید به دنبال راهی هستیم که بتوانیم از طریق آن مداوای خواهر زاده ام را دنبال کنیم. میخواستم از این راههای و اینکه چطور میشود برای عمل یا دیگر درمانها دسترسی داشت اطلاع پیدا کنم به خصوص از هزینه های این عمل کاشت.

ﺳﻪشنبه, 18 تیر,1392

لیلا عرب

سئوال:با سلام. آیا این روش درمانی تنها روی کودکان نتیجه میده یا در مورد بزرگسالان هم میتونه نتیجه بخش باشه؟ بیمار مورد نظر کمتر از 30 سال سن داره.
پاسخ:سلول درمانی در فلج مغزی برای سنین 4 تا 12 سال در پژوهشگاه رویان انجام شده است و برای سنین بالاتر انجام نمی شود.

جمعه, 14 تیر,1392

دلارام

با سلام. آیا این روش درمانی تنها روی کودکان نتیجه میده یا در مورد بزرگسالان هم میتونه نتیجه بخش باشه؟ بیمار مورد نظر کمتر از 30 سال سن داره.

چهارشنبه, 01 خرداد,1392

لیلا عرب

با سلام
سلول درمانی در فلج مغزی در مرحله تحقیق است و طی تحقیقات پاسخ خوبی دیده شده است.این کار در کودکان 4 تا 12 سال انجام شده است.جهت ثبت نام در لیست انتظار با تلفن 22339951 تا 53 تماس بگیرید.

پنجشنبه, 26 اردیبهشت,1392

ارسلان

با سلاممی خواستم بدونم درمان cpاز طریق سلول بنیادی درمان قطعی دارد؟2.باید به چه صورت تحت درمان قرار بگیره؟فرزندم 3سال دارد

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه