تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 فروردین 1397
یک سیستم میکروفلوئیدیک کم هزینه برای مطالعات در سطح تک سلول

  یک سیستم میکروفلوئیدیک کم هزینه برای مطالعات در سطح تک سلول

آنالیزهای تک سلولی، پتانسیل زیادی را برای مطالعه این که هر سلول منفرد چه تاثیری در روند بیماری دارد و چگونه به درمان ها پاسخ می دهد فراهم آورده است اما به دلیل گران قیمت بودن و راحت نبودن کار با این دستگاه ها، انجام مطالعات در سطح تک سلول با چالش هایی روبرو بوده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید در مرکز ژنوم نیویورک(NYGC)، محققین با ایجاد یک سیستم میکروفلوئیدیک قابل حمل، کم هزینه و پرینت شده به صورت سه بعدی گام هایی را به سمت تسهیل دسترسی گسترده به توالی یابی های تک سلولی برداشته اند. برای نشان دادن کارایی این ابزار در محیط های بالینی آن ها از این سیستم میکروفلوئیدیک برای مطالعات بافت سنوویال مشتق از بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید استفاده کردند. آرتریت روماتوئید یک بیماری اتوایمن است که حدود یک درصد افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و با تورم دردناک مفاصل همراه است. دلیل اصلی این بیماری مشخص نیست و تنوع سلولی بالایی در مفاصل متورم بیماران دیده می شود.

قابل حمل بودن این سیستم میکروفلوئیدیک ارزان قیمت(600 دلار)، اجازه پردازش نمونه های بیماران در محل مورد نیاز و بلافاصله بعد از جراحی را می دهد و کاهش کیفیت نمونه ها که معمولا طی حمل به آزمایشگاه ها اتفاق می افتد را به حداقل می رساند. در این مطالعه محققین نمونه های پنج بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید که در مجموع شامل 20387 سلول بود را گرفته و الگوهای بیان ژنی هر سلول را مورد آنایز قرار دادند. این دیتاست(dataset) فرصت شناسایی جمعیت های منفرد سلولی که منجر به پیشرفت بیماری می شوند را فراهم آورد. با آنالیز کامل این دیتاست و جست و جو برای کلاسترهای سلول های مشابه، محققین 13 گروه را شناسایی کردند که شامل سلول های ایمنی نفوذ کننده و جمعیت های سلولی استرومایی ملتهب بود. یکی از گروه های سلولی مورد توجه در این مجموعه، گروه مجزایی از فیبروبلاست ها با الگوهای بیان ژنی بسیار متفاوت بود. کمی کمتر از یک ساخت بعد از جراحی، سلول های منفرد مشتق از بافت های بیمار برای توالی یابی های تک سلولی نشان دار می شوند. بقا استفاده از داده های بدست آمده با استفاده از این روش، محققین جمعیتی از فیبروبلاست های پیش از این ناشناخته را شناسایی کرده اند که می توانند اهداف مهمی برای طراحی دارو برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید باشند. این دیتاسیت می تواند گامی به سمت ایجاد یک اطلس سلولی جامع برای بافت سینوویال بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه