تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 خرداد 1392
درمان ناباروری با سلول های بنیادی در مرحله تحقیقاتی است
فوق تخصص اورولوژی :

  درمان ناباروری با سلول های بنیادی در مرحله تحقیقاتی است

یک فوق تخصص اورولوژی گفت: در میان زوج ها، حدود 15 درصد نابارور هستند که درصدی از این ناباروری مربوط به مردان است. این ناباروری در مردان ممکن است به علت انسداد باشد یعنی اسپرمشان به دلایلی دفع نشود یا به خاطر ضعف کارکرد بیضه باشد .
امتیاز: Article Rating

دکتر« سید حسین جلیلی» در این باره به خبرنگار بنیان گفت: یکی از علل ناباروری در مردان که پس از معاینه فیزیکی  پزشک متوجه آن می شود، واریکوسل ( گشادی شبکه وریدی بیضه ها) است که از علل شایع ناباروری در مردان است. 

وی خاطر نشان کرد: درصد شیوع  واریکوسل در مردان از هر 5 مرد 1 نفر و در میان مردان نابارور 40 درصد یعنی از هر دو و نیم مرد نابارور 1 نفر است. 
او با تاکید بر این که پزشک پس از تشخیص ناباروری در مردان به دنبال واریکوسل در آن هاست، تصریح کرد: اولین نشانه برای کسی که واریکوسل دارد این است که حرکت اسپرم و نطفه اش کم شده و اگر مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد بر روی تعداد اسپرم ها تاثیر می گذارد.
این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره بر این که مردانی که علت ناباروری برایشان واریکوسل تشخیص داده می شود بسیار خوشبخت هستند، یادآور شد: اگر مردی نابارور باشد ابتدا برایش درمان طبی انجام می گیرد و اگر درمان موفقیت آمیز نبود و همسرش هم سالم بود از درمان های کمکی استفاده می کنند. اما با درمان واریکوسل در این بیماران ،اسپرم بهبودی یافته و شانس بچه دار شدن بالا می رود. 
پیوند سلول های بنیادی اسپرماتوگونی به بیضه
وی با اشاره به این که برای درمان ناباروری با سلول های بنیادی، نه تنها ایران بلکه همه دنیا در مرحله تحقیقاتی است، گفت: برای درمان ناباروری ، از قسمت های مختلف بدن سلول را برداشته و تبدیل به نطفه می کنند. در حال حاضر با پشت سر گذاشتن مراحل اوليه و تحقيقات آزمايشگاهی و با موفقيت در مراحل مختلف تست‌های حيوانی بر روی موش، گوساله و گاو به مرحله اول مطالعات انسانی وارد شده‌ايم و امیدواریم در آینده بتوانیم با پیوند سلول های بنیادی اسپرماتوگونی به بیضه این افراد آن ها را درمان کنیم. 
جلیلی ادامه داد: حدود 15 مرکز ناباروری تنها در تهران وجود دارد که در صورتی که مرد دارای اسپرم باشد، به طور طبیعی از او تهیه کرده و اگر نداشته باشد با سوزن از دستگاه ادراری اش تهیه می کنند و در شرایط آزمایشگاهی آن را پرورش می دهند. سپس با تخمک ،کنار هم قرار داده و جنین تهیه می کنند. 
وی افزود: پس از 2 روز 10 جنین فریز شده را  وارد تخمدان آماده که قبلا بر روی آن تزریق انجام شده، وارد می کنند  و به آن تولید جنین به روش تکنولوژی می گویند که 35 تا 40 درصد همراه با موفقیت است. 
جلیلی اضافه کرد: پیش از اجرای این درمان طبی، مردی که نطفه نداشت، موفق نمی شد بچه دار شود. اما این تکنیک 20 سال است در کل دنیا رواج پیدا کرده و امروزه با این تکنیک شانس بچه دار شدن بالا می رود.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه