تاریخ انتشار: چهارشنبه 09 خرداد 1397
اولین سرنخ ها در مورد دلایل مولتیپل اسکلروزیس(MS)

  اولین سرنخ ها در مورد دلایل مولتیپل اسکلروزیس(MS)

مولتیپل اسکلروزیس(MS)، از هر 1000 نفر یک نفر را تحت تاثییر قرار می دهد و با عوارضی مانند مشکلات بینایی و حرکتی و سختی تکلم همراه است. در حال حاضر، درمان موثر برای مولتیپل اسکلروزیس وجود ندارد و گزینه های درمانی موجود نیز تنها قادر به تعدیل علایم این بیماری هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید در دانشگاه جنوآ، محققین یک فاکتور متصل شونده به TOX را شناسایی کرده اند که ممکن است در شروع MS نقش داشته باشد.

در حال حاضر، ماهیت و نحوه بروز MS به صورت یک معما است. ریسک فاکتورهای ژنتیکی و محیطی مختلفی مانند عفونت و سیگار کشیدن در بروز این بیماری نقش دارند اما این فاکتورها در یک فرد موجب بروز بیماری می شوند اما در فرد دیگر اثر ندارند. به همین دلیل محققین دانشگاه جنوآ تصمیم گرفتند فاکتورهای عفونی را برای شناسایی واکنش های اتوایمنی که بوسیله پاتوژن های مختلف ایجاد می شوند، مورد مطالعه قرار دادند. محققین دو پاتوژن مجزای باکتریایی و ویروسی که منجر به بروز پاسخ های ایمنی می شوند را انتخاب کرده و آن ها را به موش های سالم تزریق کردند. آن ها واکنش ایمنی از نظر کمی مشابه از لنفوسیت های CD8+T را در هر دو موش مشاهده کردند اما تنها موش آلوده به پاتوژن ویروسی به بیماری مغزی التهابی یادآور MS مبتلا شد. بر مبنای این نتایج، محققین نحوه تغییر بیان ژن در سلول های CD8+T را بر مبنای پاتوژنی که برای فعال شدن آن ها استفاده می شود، آنالیز کردند. این منجر به شناسایی TOX شد که یک فاکتور متصل شونده به DNA است که تنها در سلول های فعال شونده بوسیله ویروس بیان شد. به نظر می رسد که محیط التهابی روی بیان TOX در لنفوسیت های T اثر می گذارد و منجر به شروع بیماری می شود.

در ادامه محققین بیان TOX را در لنفوسیت های CD8+T موش سالم ناک اوت کردند. این موش ها با این که در معرض پاتوژن ویروسی قرار گرفتند اما به بیماری MS مبتلا نشدند. اما نقش TOX‌در بروز MS چیست؟ مغز انسان قابلیت بازسازی کمی دارد و به همین دلیل دارای یک سد محافظتی بسیار دقیق برای جلوگیری از پاتوژن ها است. به نظر می رسد که TOX منجر به تغییراتی در گیرنده های سطح لنفوسیت های CD8+T می شود و در نتیجه این سلول ها می توانند از سد خونی مغزی عبور کنند و موجب التهاب می شوند.

این مطالعه TOX را به عنوان یک عامل شروع کننده مولتیپل اسکلروزیس معرفی می کند که می تواند هدفی برای داروهای ضد MS باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه