تاریخ انتشار: شنبه 04 خرداد 1392
تقویت سیستم ایمنی به کمک سلول های بنیادی

  تقویت سیستم ایمنی به کمک سلول های بنیادی

محققان برای اولین بار در آزمایشگاه توانسته اند بافت تیموس انسانی دارای عملکرد را از سلول های بنیادی جنینی ایجاد کنند.
امتیاز: Article Rating
 
به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، آن ها نشان داده اند که در موش ها این بافت می تواند برای ایجاد گلبول های سفید خون که درپاسخ های ایمنی و برای جلوگیری از واکنش های خود ایمنی مورد نیاز هستند، استفاده شود.
تیموس غده کوچکی است که در قسمت بالای قفسه سینه قرار دارد. نوعی از سلول های ایمنی به نام سلول های T که در تیموس بالغ می شوند توانایی پاسخ به عوامل بیماری زا را دارند و همچنین این سلول ها مانع حمله سیستم ایمنی به بافت های فرد می شوند زیرا سلول های T که سلول های خودی را مورد هدف قرار می دهند در تیموس از بین می روند  به این ترتیب سلول هایTدرمحیط تیموس تفاوت  میان بافت خودی و غیر خودی را می آموزند . در افرادی که تیموس دارای عملکرد ناقص است عفونت زودتر اتفاق می افتد. 
 به گفته محققان سلول های تیموس ایجاد شده در شرایط آزمایشگاهی بعد از پیوند باعث ازدیاد و بلوغ سلول های ایمنی دارای عملکرد می شوند. یافته های این گروه مرحله مهمی در درمان یکسری از بیماریها از جمله دیابت نوع یک وبیماری های ناشی از نقص سیستم ایمنی  بر اساس  سلول های بنیادی و پیوند عضو محسوب می شود .
این گروه با استفاده از سلول های بنیادی جنینی و ترکیب منحصر به فردی از فاکتورهای رشد، این سلول ها را در مسیر تکاملی خاصی هدایت کرده و بافت تیموس دارای عملکرد را ایجاد نموده اند.این بافت توانایی ایجادسلول های T را دارد. 
پژوهشگران اذعان دارند که نتوانسته اند تیموس را به طور کامل ایجاد کنند و تنها 15 در صد از سلول ها به طور موفقیت آمیز به بافت تیموس تبدیل شده اند اما توانسته اند به روشی دست یابند که سیستم ایمنی را به نحوی متعادل کنند که قبلا انجام نشده بود.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه