تاریخ انتشار: یکشنبه 20 خرداد 1397

  مهندسی بافت مغز استخوان انسانی

محققین بافت مصنوعی را تولید کرده اند که به کمک آن سلول های بنیادی خون ساز انسانی برای دوره طولانی مدت تری به صورت دارای عملکرد باقی می مانند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مغز استخوان، روزانه چندین میلیارد سلولی خونی شکل می گیرد. این منبع دائمی، بوسیله سلول های بنیادی خونی تامین و تضمین می شود که در نیچ های خاصی درون مغز استخوان قرار گرفته اند. این سلول های بنیادی می توانند تکثیر شده و به سلول های سفید و قرمز خونی تمایز یابند، مغز استخوان را ترک کرده و به جریان خون وارد شوند. سال هاست که محققین به منظور درک بهتر مکانیسم های تشکیل خون و تکوین درمان های جدید برای بیماری های مانند لوکمیا، سعی در ایجاد نیچ مغز استخوان در شرایط طبیعی در آزمایشگاه داشته اند. با این حال این هدف با توجه به محدودیت های مدل آزمایشگاهی متداول، کمی دور از دسترس بوده است، زیرا سلول های بنیادی خونساز توانایی شان برای تکثیر را در این محیط های آزمایشگاهی خیلی زود از دست می دهند و به انواع مختلف سلول های خونی تمایز می یابند.

در مطالعه ای جدید، محققین دانشگاه بازل سوئیس یک نیچ مغز استخوان مصنوعی را مهندسی کرده اند که به موجب آن، سلول های بنیادی و پیش ساز می توانند برای دوره ای چند روزه تکثیر شوند.  این بافت مغز استخوان مصنوعی بسیاری از ویژگی های پیچیده زیستی نیچ مغز استخوان طبیعی را تقلید می کند. به این منظور، محققین سلول های بنیادی مزانشیمی انسانی را با یک داربست متخلخل شبه استخوانی سه بعدی ساخته شده از سرامیک که به صورت یک بیورآکتور پرفیوژن ساخته شده بود، ترکیب کردند. این ترکیب ویژگی های زیستی را با مواد سنتتیک ترکیب می کند. این ترکیب به ساختاری تبدیل ی شود که با ماتریکس خارج سلولی در برگیرنده سلول های خونی پوشیده می شود. به همین دلیل، بافت مصنوعی ساختار مولکولی بسیار مشابهی با نیچ طبیعی مغز استخوان دارد و محیطی را ایجاد می کند که به موجب آن، عملکردی بودن سلول های بنیادی و پیش ساز خون ساز حفظ می شود.

از این تکنیک جدید می توان برای تولید نیچ های مغز استخوان با معیارهای دلخواه که بتوانند ویژگی های مولکولی خاص داشته باشند نیز استفاده کرد و بدین ترتیب اطلاعات زیادی را در مورد نحوه خون سازی، پروتئین ها و مولکول های دخیل در این امر ارائه می دهد و شرایط را برای غربالگری داروها برای بیماری هایی که این نیچ را تحت تاثیر قرار می دهند، مساعد می سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه