تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 خرداد 1397
برنامه ریزی کدهای مولکولی سنتتیک برای روشن کردن ژن ها

  برنامه ریزی کدهای مولکولی سنتتیک برای روشن کردن ژن ها

محققین یک کد اپی ژنتیکی زیست تقلید را تولید کرده اند که می توانند ژن های مورد نیاز برای درمان بیماری را فعال کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، تیمی از محققین ژاپنی، کد مولکولی سنتتیکی را برای فعال کردن ژن ها تولید کرده اند. این فرایند می تواند به درمان های مبتنی بر ژن برای آرایه ای از بیماری ها استفاده شود. این کد می تواند به مبارزه با موتاسیون های اپی ژنتیکی نیز کمک کند، این موتاسیون های اپی ژنتیکی می توانند نحوه بیان ژن ها را تغییر دهند و می تواند نقش حیاتی را در اختلالات عصبی شبیه بیماری پارکینسون، آلزایمر و MS بازی کنند.

کد مولکولی سنتز شده بوسیله این محققین در دانشگاه کیوتو، فرایندهای کلیدی روشن کننده ژن ها در بدن را تقلید می کند و هیستون ها را هدف قرار می دهد. هیستون ها به متراکم شدن رشته های طویل DNA درون هسته کمک می کند. زمانی که هیستون ها متحمل استیلاسیون می شوند، منجر به باز شدن DNA و فعال شدن ژن ها می شود. در سال های اخیر، محققین به دنبال راهی برای اثر گذاری روی استیلاسیون هیستونی به منظور دستکاری فعالیت ژنی بوده اند، اما روش های موجود موفقیت چندانی نداشته اند. برای مثال، بسیاری از مولکول های سنتتیک به آسانی بوسیله آنزیم های بدن تجزیه می شوند و در نتیجه نمی توانند ژن ها را فعال کنند.

جیونچی تانیگوچی و همکارانش برنامه مولکولی را طراحی کرده اند یک آنزیم استیله کننده هیستونی را به بخش خاصی از رشته DNA فرا می کند. این برنامه Bi-PIP نام دارد و از دو جزء تشکیل شده است: یک مهار کننده برومودومین که نوع خاصی از آنزیم هیستون استیل ترانسفراز را فرا می کند و یک مولکول سنجاق سر شکل سنتتیک که توالی خاصی از DNA را شناسایی می کند.

این کد در تقلید فرایند استیلاسیون هیستونی طبیعی موفق بوده و منجر به فعال شدن ژن خاص مربوط به سیستم عصبی مرکزی در سلول های زنده می شود. با این حال، محققین متذکر شده اند که برای استفاده از این رویکرد نیاز به بهبود و مدیفیکاسیون Bi-PIP است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه