تاریخ انتشار: دوشنبه 28 خرداد 1397
اطلاعاتی جدید در مورد نحوه حرکت سلول های بنیادی

  اطلاعاتی جدید در مورد نحوه حرکت سلول های بنیادی

محققین دانشگاه نیوکاسل یافته های مهمی را در مورد نحوه حرکت سلول های بنیادی بدست آورده اند. این یافته ها می تواند توانایی محققین برای رشد کلونی های سلول های بنیادی در آزمایشگاه را افزایش دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های بنیادی به دلیل پرتوانی که دارا هستند، توجه بسیاری از محققین را به خود جلب کرده اند، زیر این پتانسیل به آن ها اجازه می دهد که به انواع مختلف سلول های تخصص یافته بدن تبدیل شوند. با این حال، کشت رشد این سلول ها در محیط های کشت مشکل است و برای حل این مشکل، ریاضی دانان و زیست شناسان سلول های بنیادی، مدل های ریاضی را در مورد رفتارهای سلولی ارائه کرده اند که شامل تک سلول ها یا تعداد اندک سلول های بنیادی تا کلونی های هزاران سلولی می شود.

دکتر لورا وادکین و همکارانش که همگی ریاضی دان هستند، نشان داده اند که سلول های بنیادی جنینی انسانی با رفتن به عقب و جلو در یک خط حرکت می کنند. این یافته اطلاعات جدیدی را در مورد نحوه برهمکنش سلول ها با یکدیگر و با محیط شان ارائه کرده است. به گفته وادکین، آن ها در ابتدا الگوی بی نظم و بی هدف از حرکات سلول های بنیادی را مشاهده کردند اما با نگاه دقیق تر، مجموعه ای الگوهای منظم مشاهده شد. سلول ها به خودی خود می توانند در امتداد یک خط راست حرکت کنند، که اغلب شبیه حرکت مورچه ها به صورت پشت سر هم است.

در واقع به نظر می رسد که سلول ها اغلب به صورت یک ارتباط باریک سیتوپلاسمی با یکدیگر متصل هستند، شبیه دست دادن به یکدیگر. به عقیده وادکین، طبق مدل سازی ریاضی انجام شده، سلول های بنیادی تمایل دارند در کنار یکدیگر باقی بمانند و از تمایز پرهیز کنند. با این حال، این اولین بار است که نحوه حرکت سلول ها بوسیله مدل سازی ریاضی ثبت می شود، ولی می توان از اطلاعات بدست آمده برای افزایش شانس خانه گزینی یا homing سلول های بنیادی در زمان سلول درمانی ها استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه