تاریخ انتشار: دوشنبه 06 خرداد 1392
افشای نتایج دروغین یک تحقیق علمی درباره درمان آلزایمر

چهار گروه مجزا و مستقل از دانشمندان اعلام کردند که بازسازی تحقیقات پرسروصدای سال گذشته مبنی بر درمان موفقیت آمیز آلزایمر با یک داروی سرطان غیر ممکن بوده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، دیوید بورشلت استاد عصب شناسی دانشگاه فلوریدا گفت: ما می خواستیم این تحقیق را تکرار کنیم تا ببینم آیا می توان به آن اتکا کرد یا خیر. اما بازسازی این تحقیق با نتایجی که پیشتر اعللام شده بود میسر نشد و اطلاع رسانی درباره این امر حائز اهمیت است.

یک تحقیق با اعتبار که سال گذشته در مجله آمریکایی ساینس منتشر شد، نشان می داد که موشهای درمان شده با داروی بکسروتین(Bexarotene) به سرعت باهوشتر شده و پلاکهای مغزیشان موجب می شد که بیماری آلزایمر آنها ظرف چند ساعت از بین برود.

گفته می شود که این دارو با ارتقای سطح یک پروتئین به نام Apolipoprotein E  کار می کند، این پروتئین به پاک شدن پلاکهای آمیلوئید که در مغز تجمع کرده کمک می کند و این تجمع شاخصه کلیدی بیماری آلزایمر است.

گری لندریث استاد دپارتمان عصب شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه کیس وسترن ریزرو در اوهایو در زمان انتشار این تحقیق در فوریه 2012 گفت: ما از مشاهده این نتایج متعجب و شگفت زده بودیم. مواردی از این دست هرگز مشاهده نشده بود.

یکی از بخشهای کلیدی علم توانایی بازسازی دوباره نتایج هر تحقیقی است و محققان بین المللی در چهار مقاله جداگانه توضیح داده اند که نتوانستند این نتایج را بازسازی کنند.

بارت دی استروپر مدیر مرکز VIB برای بیولوژی بیماری در بلژیک و سانگرام سیسودیا مدیر مرکز زیست شناسی اعصاب در دانشگاه شیکاگو از دیگر محققانی بودند که مقاله ای درباره تلاشهای خود در رابطه با بازسازی این تحقیق منتشر کردند.

دانشمندان اظهار داشتند که تحقیقات آنها هیچ تأثیری روی سطح پلاکها در سه گروه موشهای آزمایشگاهی که با بکسروتین درمان شده بودند نداشت.

ایلیا لفتروف استادیار دانشگاه پیتزبورگ از گروه چهارم محققان اظهار داشت که موشها تا حدی بهره هوشی به دست آوردند اما نمی توان تصدیق کرد که این بهره هوشی به واسطه مکانیسم توصیف شده بوده باشد.

وی گفت: درحالیکه ما تلاش می کردیم به این نتیجه برسیم که موشها به سرعت مهارتهای شناختی از دست رفته خود را بازیابی می کنند نتوانستیم هیچ شواهدی مبنی بر این موضوع بدست آوریم که این دارو پلاکهای مغز آنها را پاکسازی کرده است.

این نتایج همچنین باید به عنوان هشداری برای پزشکان تلقی شود تا داروی بکسروتین را به عنوان درمانی برای آلزایمر در نظر نگیرند.

بکسروتین که از آن با عنوان تارگردین (Targretin) نیز یاد می شود توسط سازمان غذا و دارو آمریکا در سال 1999 برای درمان یک نوع سرطان پوست تأیید شده است.

رابرت واسار استاد بیولوژی سلول و ملکول در دانشگاه فینبرگ نورث وسترن گفت: پس از انتشار این تحقیقات شنیدیم که ظاهراً پزشکان بیماران آلزایمری خود را با بکسروتین درمان می کنند، داروی سرطان که عوارض جانبی شدیدی دارد. این اقدام باید در پس ناکامی گروه های تحقیقاتی مستقل برای بازسازی نتایج تحقیقات متوقف شود.