تاریخ انتشار: شنبه 11 خرداد 1392
سلول های بنیادی و کمک به بقای نورون ها

  سلول های بنیادی و کمک به بقای نورون ها

پیوند سلول های بنیادی انسان در یک آزمایش، بقا و عملکرد ماهیچه را در رت های دچار ALS بهبود بخشیده است.
امتیاز: Article Rating
 
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ، بیماری ALS یا amyotrophic lateral sclerosis که بیماری Lou Gehrig  نیز نامیده می شود،یک بیماری دستگاه عصبی است که طی آن اعصاب کنترل کننده عضلات تخریب می شوند و در نتیجه مشکلات تنفسی بوجود  آمده ، مرگ اتفاق می افتد.
در مطالعه ای که اخیرا تکمیل شده، پژوهشگران سلول های بنیادی جدا شده از مغز استخوان را از نظر ژنتیکی تغییر داده اند تا بتوانند ترکیباتی که فاکتورهای رشد نام دارند، تولید نمایند. این سلول ها توان حمایت از سلول های عصبی آسیب دیده را دارند و مستقیما به عضلات رت هایی که علائم بیماری را از خود نشان می دهند،انتقال داد می شوند.
در انسان طول نورون های حرکتی که در ارتباط با ماهیچه های پا هستند تا حدود یک متر هم می رسد. تا پیش از این مشخص نبود  تخریب سلول های عصبی در روند بیماری ALS از کجا شروع می شود. بسیاری از دانشمندان بر روی انتهای نزدیک تر نورون ها به نخاع تمرکز کرده بودند. آن ها مشاهده کرده اند که انتهای دورتر یعنی جایی که نورونها به عضلات می رسند وآن ها را فعال می کنند، در این بیماری زودتر آسیب می بینند. به مناطق ارتباط بین نورون و عضله neuro-muscular junction گفته می شود.
این تیم تحقیقاتی قبلا در یافته بودند که یک فاکتور رشد به نام GDNF دراین منطقه  به حیات  نورون ها کمک  می کند. نتایج به دست آمده از مطالعه فعلی نشان می دهد که فاکتور رشد دیگری به نام vascular endothelial growth factor نیز اثرات مشابه با GDNF دارد. سلول های بنیادی فاکتور های رشد را در اختیار سلول های عصبی قرار می دهند و با کمک به بقای سلول های مذکور، بیماری و کاهش عملکرد عضله را به تاخیر می اندازند.
محققان می گویند استفاده هم زمان دو ترکیب فوق اثرات بهتری را در پی دارد. سلول های بنیادی تزریق شده حداقل 9 ماه زنده می مانند ولی به نورون ها تبدیل نمی شوند در عوض یک یا دو فاکتور رشد را ترشح می کنند.
معمولا دلیل استفاده ازسلول های بنیادی، جایگزینی سلول های  سالم بوجود آمده از آن ها با سلول های آسیب دیده است. اما در این مطالعه از روش دیگری برا ی سود جستن از سلول های بنیادی استفاده شده است.نورون های حرکتی ،ارتباطات وسیعی دارند و جایگزینی آن ها دشوار به نظر می آید. هدف این گروه زنده وسالم نگه داشتن نورون ها به کمک فاکتور های رشد مشابهی که بدن تولید می کند، می باشد. رت ها ی مورد استفاده دارای جهش ژنی هستند که در درصد کمی از بیماران مبتلا به ALS نیز دیده می شود. در این مطالعه از سلول های بنیادی مزانشیمی استفاده شده است. 
محققان امیدوارند در آینده بتوان از این روش در حیطه بالینی سود جست.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه