تاریخ انتشار: یکشنبه 07 مرداد 1397
تولید مقادیر زیاد پدوسیت های انسانی بالغ از سلول های بنیادی به منظور مدل سازی بیماری های کلیوی و کشف دارو

  تولید مقادیر زیاد پدوسیت های انسانی بالغ از سلول های بنیادی به منظور مدل سازی بیماری های کلیوی و کشف دارو

سلول های بنیادی انسانی با توجه به ویژگی خودنوزایی و پتانسیل تمایزشان به انواع مختلف سلول ها، در زمینه طب بازساختی و پژوهش های پزشکی از توجه زیادی برخوردار هستند. در حالی که در بدن فرد بالغ در نواحی محدود و خاصی سلول های بنیادی وجود دارند، در این میان می توان سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) که قابل تولید از هر سلول سوماتیکی هستند را منبع نامحدودی از این سلول ها معرفی کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، مطالعه ای در گذشته بوسیله محققین انستیتو وایز در دانشگاه هاروارد پروتکلی را برای تولید پدوسیت های کلیوی انسانی از سلول های iPS با کارایی بیش از 90 درصد ارائه کردند و از این پدوسیت ها برای تولید چیپ های پدوسیتی که قادر به ایجاد ساختار بافتی و فیلتراسیون مولکولی کلیوی گلومرول ها در شرایط آزمایشگاه استفاده کردند. پدوسیت ها نوعی سلول هستند که به فیلتراسیون خون در کلیه ها کمک می کنند.

در مطالعه ای جدید، این محققین نشان داده اند که سلول های تمایز یافته یا همان پدوسیت های مشتق از سلول های iPS دارای پروفایل ترانسکریپتومی و بیان پروتئینی مطابق با پدوسیت های بالغ طبیعی هستند. این تاییدیه در مورد تولید پدوسیت هایی بسیار شبیه پدوسیت های طبیعی، جامعه علمی را مطمئن می سازد که ابزار مناسبی برای مدل سازی بیماری های کلیوی یا غربالگری های دارویی در اختیار دارند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه