تاریخ انتشار: یکشنبه 12 خرداد 1392
روش جدید برای تولید گلبول قرمز و پلاکت از سلول های پرتوان القایی(iPS)

  روش جدید برای تولید گلبول قرمز و پلاکت از سلول های پرتوان القایی(iPS)

محققان دانشگاه بوستون امریکا روش جدیدی را برای تولید تعداد نا محدود گلبول های قرمز خون و پلاکت ها در آزمایشگاه ابداع کرده اند.
امتیاز: Article Rating

 به گزارش بنیان پژوهشگران توانسته اند سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPS) را به این نوع سلول ها تمایز دهند. iPSها از خون  اهداکنندگان به دست آمده است. این یافته می تواند نیاز به اهداکنندگان خون را جهت درمان بیماران نیازمند تزریق خون ، کاهش دهد و به محققان برای آزمایش روش های درمانی جدید برای درمان گستره ای از بیماری ها شامل کم خونی داسی شکل کمک کند.
گزارش این مطالعه در مجله Blood ارائه شده است.
سلول ها ی iPS بابرنامه ریزی مجدد سلول های بالغ برا ی بازگشت آن ها به مرحله سلول بنیادی اولیه بوجود می آیند. این سلول ها قادر به تمایز به انواع متفاوت سلول ها می  باشند. سلول های iPS می توانند از سلول های سوماتیک مانند سلول های پوست و سلول های خون تولید شوند. بنابراین با استفاده از سلول های هر فرد و ایجاد iPS و تمایز آن ها به سلول های مورد نیاز، مشکلات حاصل ازپاسخ های سیستم ایمنی  بروز نخواهند کرد. به این ترتیب می توان گفت این سلول ها ابزار قدرتمندی برای تحقیقات زیستی هستند و منبع مناسبی برا ی طب ترمیمی به شمار می آیند.
دانشمندان بر روی مسیری به نام AhR مطالعه نموده و دریافته اند که این مسیر می تواند نقش مهمی در تکامل سلول های خونی نرمال به عهده داشته باشد. این یافته ،آن ها را قادر می کند بر مانع اصلی توانایی تولید مقدار کافی سلول های خونی که پتانسیل درمانی داشته باشند، غلبه کنند.
تزریق خون یک نوع سلول درمانی است که نمی توا ن از آن صرف نظر کرد. طبق پیش بینی ها با توجه به افزایش نیاز به انتقال خون و کمبود برخی گروه های خونی ،در سال ها ی آینده ذخایر خونی  پاسخ گو نخواهد بود . گلبول های قرمز و پلاکت های خاص هر فرد که از سلول های iPS خود وی به دست می آید علاوه بر حل مشکل کمبود منابع خونی می تواند راه حل مشکلات ناشی از پاسخ های ایمنی و آلودگی های خونی که در دریافت خون از دیگران ممکن است پیش آید، باشد.
محققان از این گلبول های قرمز تولید شده می توانند برای بررسی کم خونی داسی شکل و مالاریا نیز سود جویند و پلاکت های به دست آمده نیز می توانند برای تحقیق در مورد بیماری های قلبی-عروقی و درمان اختلالات مربوط به انعقاد خون به کار روند.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه