تاریخ انتشار: دوشنبه 15 مرداد 1397
تنظیم ژن خوشه ای Hoxb باعث بوجود آمدن سلول های خونی و ممانعت از ابتلا به لوسمی می شود

  تنظیم ژن خوشه ای Hoxb باعث بوجود آمدن سلول های خونی و ممانعت از ابتلا به لوسمی می شود

محققین در ده ها سال پیش دریافتند که خانواده ی فاکتور رونویسی hox کلید تنظیم شکل سلول های خونی و رشد لوسمی می باشد. نقش تنظیمی دقیق این ژن که در چهار خوشه ی کروموزومی مجزا به نام های A تا D پخش شده است بدرستی مشخص نشده است.
امتیاز: Article Rating

 به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تحقیقات جدیدی که در حال حاضر در مرکز استور انجام شده است نشان می دهند، عناصر تنظیمی DNA که در ژن های Hoxb وجود دارند پیام هایی را برای سایر ژن های Hoxb می فرستند که باعث کنترل بیان آن ها در شکل گیری سلول های بنیادی خونی می شود. یکی از محققین در این مطالعه بیان داشت، به نظر می رسد ما کلیدی را یافتیم که کل چراغ ها را با هم خاموش و روشن می کند نه این که فقط چراغ یک اتاق را خاموش و یا روشن نماید. این یافته همچنین می تواند دلیل مقاومت لوسمی به درمان و هم چنین راه های بالقوه ی جدید درمان را نیز مشخص نماید. در پستانداران، بافت خونی شامل تعدادی از سلول های بالغ متشکل از گلبول های سفید خون، گلبول های قرمز خون و پلاکت ها می باشند که از سلول های بنیادی خون ساز (HSC) تشکیل شده اند. HSC  ها خود را بازسازی می نمایند و می توانند به سایر سلول های خونی تمایز یابند و خون را تشکیل دهند. به این پدیده هماتوپوئزیز یا خونسازی می گویند. ژن هایHox  که ما آن ها را به عنوان تنظیم کننده های سیستم خونی می شناسیم، هم چنین می توانند در پیشرفت لوسمی نیز نقش داشته باشند. محققین در مقاله ی حاصل از این مطالعه بیان نمودند، عنصر تنظیمی سیس به نام DERARE، ژن های Hoxb را برای تولید سلول های بنیادی خون ساز کنترل می نمایند. هم چنین این مطالعه نشان داد نقص در DERARE باعث کاهش بیان Hoxb می شود که نتیجه ی آن تغییر انواعی از سلول های خونی مشتق شده از سلول های بنیادی خونی ای است که Hoxb در تولید آن نقش داشته و در نتیجه ایجاد لوسمی می شوند. ژن ها می توانند بوسیله ی یک سکانس ترجمه نشده ی DNA به نام سکانس تنظیمی cis تنظیم بشوند. این سکانس می تواند از چندین نوع مولکول مانند فاکتورهای رونویسی، تغییر دهنده های هیستونی و یا انواع مختلف مورفوژن ها بدست آیند. DERARE (نوعی عنصر پاسخ دهنده به ویتامین A می باشد) تعیین کننده ی سرنوشت سلول های بنیادی خونی می باشد. محققین در این مطالعه با استفاده از رده های سلولی مربوط به لوسمی و مدل های موشی، مکانیزمی را برای چگونگی تاثیر DERARE در خون سازی و جلوگیری از ابتلا به لوسمی میلوئیدی حاد (AML) بوسیله ی تنظیم بیان ژن های خوشه ای Hoxb  در روش های وابسته به متیلاسیون یافتند. متیلاسیون فرآیندی است که در آن با اضافه نمودن گروه های متیل به مولکول DNA باعث تغییر فعالیت قطعه ای از DNA می شود. محققین اظهار داشتند آنزیم DNA متیل ترانسفراز باعث متیله نمودن مناطق DERARE می شود که خود باعث کاهش بیان ژن های Hoxb می گردد. در بیماران مبتلا به لوسمی میلوئیدی حاد که دچار جهش در DNA متیل ترانسفراز  (DNMT3A) می گردند، میزان متیلاسیون DERARE کم می شود و بیان Hoxb افزایش یافته و باعث بروز نتایج نامطلوبی می شود. در این مطالعه در دو رده ی سلولی انسانی AML که ژن DNMT3A دچار جهش شده است، از یک تکنولوژی ویرایش  DNA  به نام dCas9-DNMT3A استفاده شد تا بصورت خاص بتوان میزان متیلاسیون DERARE را افزایش داد. استفاده از این تکنیک توانست بیان ژن Hoxb را کاهش دهد و به طبع آن فرآیند ابتلا به لوسمی را نیز کاهش دهد.

با غربالگری افرادی که دارای نقص در DNMT3A می باشند، می توان به کنترل AML کمک نمود و از این طریق از داروهای جدیدی برای درمان AML استفاده  نمود که بتوانند الگوی غیرطبیعی متیلاسیون DNA را درمان نمایند. این مطالعه همچنین نشان داد که جایگاه متیلاسیون DERARE دربیان ژن های خوشه ای Hoxb و تنظیم خون سازی نقش مهمی دارد. بنابراین الگوی غیرطبیعی متیلاسیون در این مناطق شاهدی بر رشد سلول های سرطانی لوسمی می باشد و در کل می توان به اهمیت الگوی صحیح متیلاسیون در کنترل خون سازی و لوسمی بوسیله ی DERARE اشاره نمود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه