تاریخ انتشار: شنبه 26 آذر 1390
ژن محافظت  کننده در برابر سرطان روده بزرگ کشف شد

  ژن محافظت کننده در برابر سرطان روده بزرگ کشف شد

محققان فرآیند مرگ سلولی (آپوپتوز) را مورد بررسی قرار داده و پیش بینی کردند که این مکانیسم می تواند از طریق نگهبان های واقع در سطح سلول ها واردعمل شود. دانشمندان این نگهبان ها را  گیرنده های وابستگی نامیدند .
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یک تیم تحقیقاتی در فرانسه ،مدل حیوانی حامل جهش در ژن DCC را ایجاد کرده است. موش حامل این جهش تومورهایی را ایجاد کرد ، چرا که این ژن دیگر نمی توانست مرگ را در سلول های سرطانی القاء کند. این کشف می تواند منجربه توسعه درمان های جدید با فعال کردن دوباره مرگ سلولی درسلول های سرطانی شود.
نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.
این تیم به رهبری Patrick Mehlen در مرکز تحقیقات سرطان لیون ، فرآیند مرگ سلولی (آپوپتوز) را مورد بررسی قرار داد و پیش بینی کرد که این مکانیسم می تواند از طریق نگهبان های واقع در سطح سلول ها واردعمل شود. دانشمندان این نگهبان ها را  گیرنده های وابستگی نامیدند .

این تیم تحقیقاتی بر "گیرنده وابستگی" متمرکز شده است. هنگامی که یک گیرنده سلولی با لیگاندش متصل است ، این پیام کلاسیک نشانه خوب بودن همه چیز است  و منجر به بقای سلول می شود. از طرف دیگر ، زمانی که گیرنده از لیگاندش جدا می شود ، پیام مرگ سلول فرستاده می شود. به این مکانیزم آپوپتوز نیز گفته می شود. عدم حضور لیگاند می تواند باعث مرگ سلول های سرطانی شود.
در این مطالعه ، تیم Mehlen نشان می دهد که ژن DCC (Deleted Colorectal Cancer) که کد کننده گیرنده وابستگی است از شروع سرطان درارگانیسم با مرگ سلول سرطانی جلوگیری می کند.

محققان از مدل موشی که در آن ژن DCC از نظر ژنتیکی تغییر یافته بود استفاده کردند. جهش دراین گیرنده وابستگی از القای آپوپتوزیس (مرگ برنامه ریزی شده سلولی) جلوگیری می کند. هنگامی که ژن DCC توسط جهش حذف می شود ، موش خود به خود دچار سرطان روده بزرگ می شود.
Mehlen توضیح می دهد : موجود زنده به طور طبیعی به لطف حضور این ژن سرکوب کننده توموری از ابتلا به سرطان محافظت می شوند. متاسفانه برخی از سلول های سرطانی با متوقف کردن مکانیزم این گیرنده وابستگی از این کنترل فرارمی کنند.

در آینده ای نزدیک ، این کار تحقیقاتی می تواند منجر به درمان جدیدی برای فعال کردن مرگ سلول های سرطانی در سرطان پستان ، سرطان ریه و غیره شود.
وی اضافه کرد: گروه ما چندین دارو متعدد را برای فعال کردن مجدد مرگ سلولی تحت القای گیرنده های DCC در مدل های حیوانی کاندید کرده است و ما امیدواریم که قادر به انجام آزمایش های کلینیکی انسانی با استفاده از این داروها در سه سال آینده باشیم.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه