تاریخ انتشار: یکشنبه 12 خرداد 1392
شناسایی عملکرد پروتئین اختصاصی در پیشگیری از اختلال در سیستم ایمنی

  شناسایی عملکرد پروتئین اختصاصی در پیشگیری از اختلال در سیستم ایمنی

پروتئینی به نام c-FLIP-R برا ی حیات سلول های ایمنی مهم است. در صورت فقدان این مولکول سلول ها خود را می کشند و بنابراین قادر به انجام وظیفه خود یعنی جنگیدن با مهاجمین نخواهند بود.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ،آپوپتوز یا مرگ برنامه ریزی شده سلول نوعی خود کشی سلولی محسوب می شود. اگر عاملی باعث شروع آن شود، سلول ها با روش کنترل شده ای ازبین می روند. نوعی از گلبول های  سفید خون به نام لنفوسیت ها توسط آپوپتوز از بین می روند . این عمل روشی برای خاموش شدن موثر یک پاسخ ایمنی است زمانی که عامل بیماری زا به طور موفقیت آمیزی از بین رفته است.برای اطمینان از این که این اتفاق قبل از انجام وظیفه لنفوسیت رخ نمی دهد، آپوپتوز به شدت تنظیم می شود. اگر این تنظیم دچار اختلال  شود نتیجه آن بروز بیماری های  خود ایمنی، بیماری های تحلیل برنده سیستم عصبی و حتی اشکال متفاوت سرطان  خواهد بود.
 
پروتئینc-FLIP در سه نسخه یا شکل یا ایزوفرم وجود دارد نقش ایزوفرم های c-FLIP-S و c-FLIP-L کاملا به خوبی شناخته شده است. اما در مورد c-FLIP-R اطلاعات کمی در دست است. به همین علت گروهی از محققان به دنبال شناخت بیشتر نقش این ایزوفرم ، مطالعه ای را انجام داده اند . آن ها دریافته اند که این پروتئین نقش حفاظتی بر روی سلول های ایمنی در مقابل آپوپتوز دارد. اگر c-FLIP-R فعال شود، لنفوسیت ها مقاوم به آپوپتوز می شوند به عبارت دیگر آپوپتوز در صورت غیبت  این نوع پروتئین اتفاق می افتد. غالبا تحقیقات این چنینی ابتدا در موش ها صورت می گیرد وسپس  در انسان مورد آزمایش وبررسی قرار می گیرد. اما در این مطالعه آزمایشات ابتدا بر روی سلول های خونی انسان انجام گرفته است سپس در سوش خاصی از موش ها که توانایی تولید c-FLIP-R را در همه انواع سلول های خونی دارند، ادامه یافته است. سیستم ایمنی این حیوانات غیر قابل تغییر است و c-FLIP-R از آپوپتوز گلبول های سفید خون جلوگیری می کند. در نتیجه این نوع موش ها کمتر مستعدعفونت نوعی باکتری به نام لیستریا که انسان را هم آلوده می کند ،می شوند. مقدارزیاد c-FLIP-R به طور دائم از آپوپتوز در لنفوسیت های فعال شده،ممانعت می کند و می تواند باعث بیماری های خود ایمنی متعددی شود.
 
دانشمندان امیدوارند بتوانند تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهند.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه