تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 07 فروردین 1403
تاثیر ترکیبات زیست فعال کینوآ  بر سلامت روده
یادداشت

  تاثیر ترکیبات زیست فعال کینوآ بر سلامت روده

تحقیقات جدید در در مورد اثرات ترکیبات و فرآورده‌های فعال زیست فعال کینوآ بر فلور روده.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، کینوآ گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود. جزو غلات نیست و به خانواده اسفناج شباهت دارد. این گیاه در آمریکای جنوبی می‌روید و نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است. کینوآ  گیاه بومی‌کوه‌های آند در بولیوی، شیلی و پرو، بسیار خوش هضم و منبع غنی از پروتئین، آهن، فسفر، انواع ویتامین‌ها و امگا۳ است. این گیاه قدمتی بیش از پنج‌هزار سال دارد و اکنون نیز در آمریکای جنوبی در سطح وسیعی در حال کشت است. در دهه اخیر کینوآ  به عنوان یکی از دانه‌های باستانی و جایگزین سالم‌تر و جذاب‌تر گندم در کشورهای غربی شناخته شده‌است .فیبر موجود در کینوآ  باعث بهبود هضم غذا شده و باعث سلامتی دستگاه گوارش می‌شود. گلوتامیک اسید موجود در کینوآ  در معده به گلوتامین تبدیل شده و باعث سلامت مخاط معده می‌شود. مقادیر بالای فیبر موجود در کینوآ  به بهبود حرکات روده کمک کرده و باعث پیشگیری و درمان یبوست می‌شود . گیاه کینوآ ، گیاهی مقاوم به شرایط کم‌آبی و شوری است. میزان برداشت آن در هکتار با توجه به شرایط کشت دو تا شش تن می‌باشد. کینوآی خام و نپخته دارای ۱۳٪ آب، ۶۴٪ کربوهیدرات، ۱۴٪ پروتئین، ۶٪ چربی است. تحقیقات نشان داده‌است که ۱۰۰ گرم کینوآی خام در روز منبع غنی برای پروتیین، فیبر غذایی، ویتامین ب و مواد مغذی معدنی است. کینوآی پخته، که معمولاً به این صورت مصرف می‌شود، دارای ۷۲٪ آب، ۲۱٪ کربوهیدرات، ۴٪ پروتئین، ۲٪ چربی است. مواد مغذی کینوآ پس از پختن به صورت محسوسی کاهش پیدا می‌کند. حال به تازگی در یک مطالعه اخیر منتشر شده در نشریه Frontiers in Nutrition، محققان اثرات مفید چنوپدیوم کینوآ  و ترکیبات زیست فعال آن، به ویژه اثرات آن بر میکرو فلور روده را بررسی کردند.

کینوآ  چیست؟

کینوآ  نام رایج چنوپدیوم کینوآ  (Chenopodium quinoa) است، یک محصول غلات کامل متعلق به خانواده آمانتاسیسه. کینوآ بومی‌کوه‌های آند آمریکای جنوبی است و می‌توان آن را در سه گونه یافت که با رنگ سفید، سیاه یا قرمز آن متمایز می‌شوند. کینوآ  به طور فزاینده ای محبوب می‌شود، به ویژه در میان افراد آگاه به تناسب اندام، زیرا منبع غنی از پروتئین، چربی، ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و سایر ترکیبات زیست فعال است. تحقیقات اخیر تغذیه‌ای با استفاده از کینوآ  کشف کرده‌اند که ترکیبات زیست فعال آن می‌توانند بر تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs) در بدن تأثیر بگذارند و pH روده را تغییر دهند، که هر دو تعیین‌کننده‌های مهمی در سلامت روده هستند. سلامت میکروبیوتای روده تأثیرات عمیقی بر خطر و پیشرفت بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های عصبی و سرطان دارد. گردآوری و بحث در مورد تحقیقات در مورد سلامتی و مزایای بالینی کینوآ  می‌تواند پزشکان، افراد آگاه به سلامت و محققان آینده را از راه‌های بهینه برای استفاده از این گیاه طبیعی، ایمن و مقرون‌به‌صرفه آگاه کند.

در مورد مطالعه

مطالعه حاضر 85 نشریه علمی را بررسی کرد که ترکیب بیوشیمیایی کینوآ ، فواید تغذیه‌ای آن، و اثربخشی زیست‌فعال‌های آن در بهبود سلامت روده را ارزیابی می‌کرد. نقش فردی ساپونین‌های مشتق شده از کینوآ ، ترکیبات پلی فنلی، پلی ساکاریدها و بیوپپتیدها در بهبود نتایج میکروبیوتای روده نیز مورد بحث قرار گرفت.

 

ساپونین‌ها

ساپونین‌ها که به عنوان گلیکوزیدهای تری ترپن نیز شناخته می‌شوند، متابولیت‌های ثانویه تلخ مشتق شده از گیاه با طیف وسیعی از عملکردهای بیولوژیکی مرتبط هستند. ساپونین‌های مشتق شده از کینوآ  جذب روده ای ضعیف و فراهمی زیستی کم را نشان می دهند، در نتیجه منجر به اقامت طولانی مدت روده می‌شود، که ممکن است به این متابولیت‌ها اجازه دهد تا توسط میکروبیوتای روده به عنوان منبع تغذیه استفاده شوند. مطالعات قبلی روی موش‌ها این تعامل را تایید کرده‌اند و نشان داده‌اند که مکمل‌های کینوآ  به طور مستقیم با افزایش تنوع میکروبی روده ارتباط دارد. مطالعات متابولیک نشان داده اند که ساپونین‌های به دست آمده از هضم کینوآ می‌توانند متابولیسم برخی ویتامین‌ها را بهبود بخشند و چرخه آمونیاک را تغییر دهند. با این حال، هنگام تصمیم گیری در مورد دوز مکمل باید احتیاط کرد، زیرا غلظت بالای ساپونین‌های مشتق شده از کینوآ  در مدل‌های موش سمی است.

پلی فنولیک‌ها

کینوآ از ترکیبات پلی فنلی بسیاری تشکیل شده است. به عنوان مثال، در مقایسه با پلاسبو، مرغ جنگلی قرمز تیمار شده با کوئرستین 1 درصد جمعیتی از پاتوژن‌های فرصت‌طلب را کاهش داد و جمعیت باکتری‌های مفید Firmicutes را افزایش داد. هنگامی‌که کوئرستین با مکمل سلولز مشتق شده از کینوآ  ترکیب شد، تعداد سلول‌های جام را افزایش داد و به طور مستقیم به بهبود ایمنی روده کمک کرد. پلی فنول‌های کینوآ  آنزیم‌های دخیل در تنظیم دستگاه گوارش را مهار می‌کنند و در نتیجه بر فراوانی فلور روده تأثیر می گذارند و ریزمحیط فلور روده را بهبود می‌بخشند.

پلی ساکاریدها

بیشتر پلی ساکاریدهای مشتق شده از کینوآ  پری بیوتیک‌هایی هستند که قادر به افزایش نسبت پروبیوتیک‌های مفید بیفیدوباکتریا و کولینسلا هستند. در ترکیب با فیبر غذایی کینوآ ، پلی ساکاریدهای کینیا به طور موثری غلظت SCFA را تعدیل کرده و وزن را در رژیم‌های غذایی پرچرب (HFDs) که مشخصه هیپرلیپیدمی است، کاهش می دهند.

پپتیدهای زیست فعال

مطالعات in vivo با استفاده از موش‌های با فشار خون بالا (SHR) نشان داده‌اند که پروتئین‌های کینوآ  حاوی پیش‌سازهای پپتیدی امیدوارکننده متعددی هستند. در حالی که مکانیسم اثر آن‌ها ناشناخته باقی مانده است، نشان داده شده است که این پیش سازها به طور قابل توجهی فشار خون مدل‌های SHR را کاهش می دهند، بنابراین کاربرد آن‌ها در تحقیقات قلبی عروقی برجسته می‌شود. این مزایای سلامتی فراتر از مدیریت فشار خون است، زیرا برخی از مطالعات کاربردهای پروتئین کینوآ  را در سرطان روده بزرگ نشان می‌دهند. پروتئین کینوآ  همچنین منبع طبیعی پپتیدهای بازدارنده آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) است که یک مزیت اضافی برای قلب و عروق است. آرد حاوی پروتئین کینوآ می‌تواند به طور قابل توجهی فعالیت میکروبی سکوم، فعالیت‌های α-گلوکوزیداز، بتا-گلوکوزیداز و α-گالاکتوزیداز و تولید SCFA را در موش‌ها افزایش دهد، در حالی که باعث کاهش pH‌هاضم‌ها می‌شود و در نتیجه اثرات مطلوب را نشان می دهد. این پروتئین‌ها بر پارامترهای رشد و متابولیسم فلور روده ای تاثیر می گذارد.

نتیجه گیری

در حالی که تحقیقات در این زمینه در مراحل ابتدایی خود باقی مانده است، مجموعه مقالات رو به رشدی فواید بالینی و تغذیه ای کینوآ  را برجسته می‌کند. نشان داده شده است که اجزای زیست فعال کینوآ  باعث افزایش فراوانی باکتری‌های پروبیوتیک می‌شوند و همزمان پاتوژن‌ها را مهار می‌کنند. علاوه بر این، ترکیبات زیست فعال مشتق شده از کینوآ  نشان داده شده است که pH روده را کاهش داده و تولید SCFAs را افزایش می دهد.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه