تاریخ انتشار: شنبه 20 مرداد 1397
ابزارهای ویرایش ژنوم می توانند خطر سرطان را افزایش دهند

  ابزارهای ویرایش ژنوم می توانند خطر سرطان را افزایش دهند

طبق مطالعه ای در انستیتو کارولینسکا، استفاده درمانی از تکنولوژی ویرایش ژنوم CRISPR/Cas9 ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و خطر سرطان را نیز افزایش دهد. به عقیده آن ها برای تضمین بی خطر بودن این قیچی مولکولی در درمان بیماری ها، نیاز به مطالعات بیشتری است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، تکنولوژی CRISPR/Cas9 یک ماشین مولکولی است که اولین بار در باکتری ها شناسایی شد و می تواند برای بریدن بخش خاصی از DNA‌مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل این قیچی مولکولی می تواند برای تصحیح و برداشتن بخش معیوب DNA مورد استفاده قرار گیرد و همین امر توجه محققین را برای استفاده از این تکنولوژی برای ایمنی درمانی سرطان به خود جلب کرده است. در یکی دو سال اخیر از این تکنولوژی در درمان برخی از اختلالات خونی استفاده شده است.

اخیرا مقاله ای در Nature Medicine به چاپ رسیده است که نشان داده است استفاده درمانی از این ابزار ویرایش ژنوم خالی از خطر نیست و ممکن است خطر سرطان را افزایش دهد. در یک مطالعه محققین انستیتو کارولینسکا و دانشگاه هلسینکی گزارش کرده اند که استفاده از CRISPR/Cas9 در سلول های انسانی در آزمایشگاه می تواند منجر به فعال شدن پروتئین p53 شود که مانند یک جعبه کمک های اولیه برای DNA عمل می کند. این پروتئین زمانی که فعال شود کارایی ویرایش ژنوم CRISPR/Cas9 را کاهش می دهد. بنابراین، سلول هایی که فاقد p53 باشند و یا این که قادر به فعال سازی آن نباشند، بهتر ویرایش می شوند. متاسفانه، فقدان p53 نیز خود منجر به رشد کنترل نشده و تکثیر سرطانی سلول ها می شود. با جداسازی سلول هایی که با موفقیت ترمیم شده اند می توانند سلول های بدون p53 دارای عملکرد را نیز جداسازی کرد، زیرا در صورتی که این سلول ها به بیماران نیازمند پیوند شوند این امر می می تواند منجر به سرطان شود و نگرانی های را در مورد ایمنی درمان های ژنی مبتنی بر CRISPR/Cas9 افزایش دهد. شبیه همه درمان های پزشکی، درمان های مبتنی بر CRISPR/Cas9 نیز ممکن است عوارض جانبی داشته باشد که بیماران و مراقبین آن ها باید از آن مطلع باشند. نتایج این مطالعه نشان می دهد، مطالعات آینده که روی مکانیسم های راه انداز p53 در پاسخ به CRISPR/Cas9 می تواند در بهبود درمان مبتنی بر این تکنولوژی ویرایش ژنوم موثر باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه