تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 مرداد 1397
کلامپ کردن بند ناف بلافاصله بعد از تولد برای سلامت نوزاد خطرناک است

  کلامپ کردن بند ناف بلافاصله بعد از تولد برای سلامت نوزاد خطرناک است

بستن و بریدن بند ناف بلافاصله بعد از تولد می تواند برای سلامتی نوزاد بد باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین بریتانیایی براین باورند که کلامپ کردن یا بستن بند ناف در زمان تولد باید دو تا سه دقیقه بعد از تولد به تاخیر بیافتد. در واقع این محققین به متخصصین زنان و زایمان و ماماها توصیه می کنند که کلامپ کردن بند ناف را زودتر از یک دقیقه بعد از تولد انجام ندهند، اما این در حالی است که در نزدیک به یک سوم موارد این توصیه رعایت نمی شود.

در مطالعه ای که روی3500 پدر و مادر بین سال های 2015 تا 2017 در بریتانیا صورت گرفت، 31 درصد آن ها گفتند که بند ناف بچه شان در ظرف کمتر از یک دقیقه کلامپ شد و یک پنجم آن ها نیز مدعی بودند که بلافاصله بعد از تولد، بند ناف بچه شان قطع شده است.

طی بارداری بند ناف مسئول رساندن خون غنی از اکسیژن ومواد غذایی از جفت به بچه است و شریان های آن نیز خون بدون اکسیژن و مواد زاید مانند دی اکسید کربن را به جفت باز می گردانند. منبع خونی نوزاد  مستقل از مادر است  و طی بارداری، زایمان و تولد در یک مدار بسته باقی می ماند. زمانی که بچه در کانال زایمان(زایمان طبیعی) یا برش شکمی(زایمان) در حال فشرده شدن است، مقادیر زیادی خون به سمت جفت باز می گردد. اما با متولد شدن نوزاد، بند ناف همه خون را به صاحب حقیقی خود باز می گرداند. بند ناف کماکان به تامین اکسیژن می پردازد تا این که کودک شروع به تنفس کند و سپس قطع می شود. اما حتی در زمانی نیز که کودک شروع به تنفس می کند نیز تا مدتی نباید بند ناف قطع شود. در صورتی که بند ناف خیلی زود قطع شود، نوزاد از اکسیژن محروم می شود، 20 تا 30 درصد حجم خونش و نزدیک به 50 درصد سلول های خونی قرمزش را از دست می دهد. این کمبود خون، موجب می شود که نزدیک به 30 درصد کودکان با کم خونی ناقص برای آهن متولد شوند. این کم خونی با نواقص ثانویه ای مانند ضعیف شدن عملکردهای مغزی، فیزیکی، اجتماعی و احساسی همراه خواهد بود. این مطالعه نشان می دهد که چند لحظه تامل در بستن بند ناف، می تواند تفاوت های بزرگی را در سلامتی کودک در آینده رقم بزند. کودکانی که بند ناف شان دیرتر بسته می شود، در مقایسه با کودکان دیگر از وزن بالاتری برخوردار هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه